La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

Pont també conegut com "de Can Plaja", per la proximitat amb la fàbrica de galetes que hi havia a la cantonada del carrer Cerverí amb el de Figuerola.
Les primeres referències al pont són de 1876, quan l'Ajuntament de Girona i la companyia del ferrocarril decideixen substituir per un tram de ferro el de fusta que estaven obligats a fer en un lloc anomenat "Camp de Mart", a la continuació de la ronda Ferran Puig, segons un conveni que existia sobre l'expropiació de terrenys que pertanyien a la ciutat. L'arquitecte municipal Manel Almeda va proposar fer aquest pont amb cinc metres d'amplada, per tal que hi poguessin passar el carruatges, però malgrat totes les gestions fetes es va acabar construïnt de 2,5 metres, només per a vianants.

Retrat d'una parella al pont de la Infanta o del carrer Cerverí, sobre el riu Güell. 1960

(Ampliar) - Retrat d'una parella al pont de la Infanta o del carrer Cerverí, sobre el riu Güell. 1960. Martí Massafont Costals. CRDI - Ajuntament de Girona.

La construcció del pont es va encarregar a la companyia Eiffel (1), que en aquella mateixa època havia rebut dos encàrrecs més de ponts metal·lics a la ciutat: el pont del ferrocarril i el de les Peixateries Velles. El pont va estar en aquest emplaçament fins l'any 1906, en què va ser desmuntat per construir-hi un nou pont de pedra més ample. La palanca de ferro va ser utilitzada uns anys més tard Güell avall, a l'alçada del carrer Cerverí, creat durant la ordenació del sector extramurs de Figuerola l'any 1912.

Pont de la Infanta o del carrer Cerverí, sobre el riu Güell. 1913-1936

(Ampliar) - Pont de la Infanta o del carrer Cerverí, sobre el riu Güell. 1913-1936. Valentí Fargnoli i Annetta. CRDI - Ajuntament de Girona.

Un any després ja s'havia obtingut la concesió dels terrenys per instal·lar el pont que permetia comunicar el nou carrer de Figuerola amb la Devesa. Aquest nou emplaçament, però, tampoc no va ser definitiu. Com a conseqüència de les obres de desviament del riu Güell, el pont va tornar a ser desmuntat i reutilitzat, aquest cop damunt de la sèquia Monar, prop del col·legi dels Maristes. Al llarg del temps el pont va ser reparat diverses vegades. El 1891, es va substituir el paviment original de fusta, i el 1942 es va tornar a canviar el paviment, però aquesta vegada es va fer d'obra amb un acabat de llosetes de formigó.

Façana del dispensari provincial per a la lluita antituberculosa, al carrer Cerverí. Al fons a la dreta, el pont del carrer Cerverí sobre el riu Güell. 1928

(Ampliar) - Façana del dispensari provincial per a la lluita antituberculosa, al carrer Cerverí. Al fons a la dreta, el pont del carrer Cerverí sobre el riu Güell. 1928. Fotografia Unal. CRDI - Ajuntament de Girona.

Després del desviament del Güell, efectuat entre els anys 1968 i 1969, el pont del carrer Cerverí va continuar situat al mateix lloc, entre aquest carrer i la Devesa, tot i no fer-hi cap servei. Aquesta situació es va perllongar fins el 1974, quan l'Ajuntament va encarregar a l'enginyer Agustí Palau el projecte de trasllat del pont al nou emplaçament damunt la sèquia Monar, a tocar el col·legi dels Maristes.
Finalment, va ser traslladat i instal·lat al barri de Germans Sàbat, damunt la riera Bullidors, on fa un veritable servei per accedir a l’ambulatori CAP Dr. Joan Vilaplana, contigu a la Llar de jubilats Taialà.

Placa del pont del carrer Cerverí, sobre el riu Güell, obra de Gustave Eiffel. 1969

(Ampliar) - Placa del pont del carrer Cerverí, sobre el riu Güell, obra de Gustave Eiffel. 1969. Narcís Sans Prat. CRDI - Ajuntament de Girona.

Pont del carrer Cerverí sobre el riu Güell, al passeig de la Devesa. Al fons, el taller mecànic J. Casals. 1970-1974

(Ampliar) - Pont del carrer Cerverí sobre el riu Güell, al passeig de la Devesa. Al fons, el taller mecànic J. Casals. 1970-1974. Salvador Crescenti Miró. CRDI - Ajuntament de Girona.


Notes

(1) - El pont va ser construït amb estructura metàl·lica envigada amb gelosia d'un sol tram d'1,55 metres de cantell. La seva llum total és de 16 metres. L'amplada del paviment és de 2,60 metres. L'alçada del paviment respecte al llit del riu és de 3,40 metres, i estava muntat amb estreps de fàbrica de carreu. [Tornar al text]


Bibliografia general

- "Els ponts de ferro de Girona". Francesc Xavier Bosch. 1982. Col·legi d'Aparelladors - Ajuntament de Girona. ISBN 84-600-42499.
- "Girona: rius, ponts, aiguats". Ramon Alberch, Pere Freixas, Emili Massanas, Joan Miró, 1982. Ajuntament de Girona.
- "Les inundacions a Girona". Anna Ribas Palom, 2007. Ajuntament de Girona i Institut d'Estudis Gironins.


Ponts antics

Pont del carrer Cerverí o de Can Plaja. 1960-1970

(Ampliar) - Pont del carrer Cerverí o de Can Plaja. 1960-1970. Xavier Puig Bofill. CRDI - Ajuntament de Girona.

El parc de la Devesa. En primer terme part del rec que voreja els jardins de la reina Victòria. Al fons el pont del carrer Cerverí, al seu emplaçament original, al final de la ronda Ferran Puig. 1947

(Ampliar) - El parc de la Devesa. En primer terme part del rec que voreja els jardins de la reina Victòria. Al fons el pont del carrer Cerverí, al seu emplaçament original, al final de la ronda Ferran Puig. 1947. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.

Obres de canalització del riu Güell a l'altura del pont del Rellotge a la Devesa. 1973

(Ampliar) - Obres de canalització del riu Güell a l'altura del pont del Rellotge a la Devesa. 1973. Josep Buil Mayral. CRDI - Ajuntament de Girona.

Fragment de la notícia publicada al diari 'El Pirineo' del 21/10/1940 sobre les destrosses provocades per la inundació del Güell al sector de la Devesa

Fragment de la notícia publicada al diari 'El Pirineo' del 21/10/1940 sobre les destrosses provocades per la inundació del Güell al sector de la Devesa.

Pont de ferro construït per la companyia Eiffel. Travessa la riera Bullidors

(Ampliar) - Pont de ferro construït per la companyia Eiffel. Travessa la riera Bullidors al barri de Germans Sàbat.


Back - Index

CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés