La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

El pont del ferrocarril de França actual va tenir dos precedents: un primer, de ferro, construït el 1876, un segon, que el substituïa, de formigó construiït el 1958, i finalment l'actual pont de ferro, de l'any 1975.

Obres de construcció del ferrocarril Girona-França. Muntatge del pont del Ferrocarril, sobre el riu Onyar. 25/07/1876
(Ampliar) - Obres de construcció del ferrocarril Girona-França. Muntatge del pont del Ferrocarril, sobre el riu Onyar. 25/07/1876. Josep Antoni Gómez Sanjuan. CRDI - Ajuntament de Girona.

El primer pont, de ferro (1876). El pont inicial de 1876 va ser construït per la companyia Eiffel per salvar el pas del tren damunt l'Onyar. Tenia una longitud total de 194,16 metres, i va ser el més important de tots els construïts pel ferrocarril a la ciutat. L'estructura principal estava formada per cinc trams tipus gelosia i se sostenia damunt tres pilars de formigó. Estava pintat de color verd fosc, mentre que els altres ponts del ferrocarril ho eren de gris plom (1).

Obres de construcció del ferrocarril Girona-França. Muntatge del pont del Ferrocarril, sobre el riu Onyar. 28/09/1876
(Ampliar) - Obres de construcció del ferrocarril Girona-França. Muntatge del pont del Ferrocarril, sobre el riu Onyar. 28/09/1876. Josep Antoni Gómez Sanjuan. CRDI - Ajuntament de Girona.
Pont de ferro del ferrocarril Girona-França. 1889
(Ampliar) - Pont de ferro del ferrocarril Girona-França. 1889. Amís Unal Alá. CRDI - Ajuntament de Girona.
Pont del Ferrocarril sobre el riu Onyar amb un tren circulant. Sota el pont, a la dreta, la passera del Portal de la Barca. 1930-1935
(Ampliar) - Pont del Ferrocarril sobre el riu Onyar amb un tren circulant. Sota el pont, a la dreta, la passera del Portal de la Barca. 1930-1935. Josep Fulcarà Ponsí. CRDI - Ajuntament de Girona.
Retrat d'un grup d'homes joves a les ribes del riu Onyar a l'altura del pont del Ferrocarril. 1932
(Ampliar) - Retrat d'un grup d'homes joves a les ribes del riu Onyar a l'altura del pont del Ferrocarril. 1932. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.
Pont de ferro del Ferrocarril. 1930-1940
(Ampliar) - Pont de ferro del Ferrocarril. 1930-1940. Vilà. CRDI - Ajuntament de Girona.
Pont de ferro del Ferrocarril. S'hi observa una placa amb la referència a l'empresa constructora Eiffel i la data octubre de 1929. 1930-1940
(Ampliar) - Pont de ferro del Ferrocarril. S'hi observa una placa amb la referència a l'empresa constructora Eiffel i la data octubre de 1929. 1930-1940. Salvador Crescenti Miró. CRDI - Ajuntament de Girona.

El pont de formigó (1958). El nou pont construït el 1958 va tenir una vida molt més curta que el seu antecessor. La companyia Renfe, sense cap permís de la Comissaria d'Aigües va bastir dos nous pilars de formigó en massa, que se sumaven als tres preexistents de l'anterior pont de ferro.
El motiu de la substitució del pont la va exposar Renfe en un escrit a la Comissaria d'Aigües del Pirineu Oriental: "Este puente está dimensionado para un tren de cargas algo menor al correspondiente a la instrucción de 1902, por lo tanto muy inferiores a la de 1956; de ahí que se realiza el proyecto para su sustitución, reemplazando los tamos metálicos por tramos de hormigón armado"

El pont de ferro del Ferrocarril, sobre el riu Onyar, fora d'ús. Ca. 1955
(Ampliar) - El pont de ferro del Ferrocarril, sobre el riu Onyar, fora d'ús. Ca. 1955. Salvador Crescenti Miró. CRDI - Ajuntament de Girona.
El pont de formigó del Ferrocarril, sobre el riu Onyar. 1966-1975
(Ampliar) - El pont de formigó del Ferrocarril, sobre el riu Onyar. 1966-1975. Autor desconegut. INSPAI - Diputació de Girona.
El pont de formigó del Ferrocarril, sobre el riu Onyar. Darrera seu, el pont de ferro al qual substitueix. 1960-1970
(Ampliar) - El pont de formigó del Ferrocarril, sobre el riu Onyar. Darrera seu, el pont de ferro al qual substitueix. 1960-1970. Salvador Crescenti Miró. CRDI - Ajuntament de Girona.
Construcció del pont de formigó. 1965-1975
(Ampliar) - Construcció del pont de formigó. 1965-1975. Narcís Sans Prats. CRDI - Ajuntament de Girona.

El pont actual (1975). Va ser construït a causa de l'ampliació a doble via de la línia de ferrocarril de Barcelona a França, segons projecte confeccionat per l'enginyer de camins, canals i ports José L. Nassarre y de Goicoechea, que va dissenyar un pont metàl·lic tal com havia estat en els seus orígens. Durant les obres es va aprofitar per enderrocar els dos pilars que s'havien afegit a la construcció del pont de formigó, que eren un obstacle important pel curs de les aigües de l'Onyar.
Té una estructura principal formada per dos trams continus i dues bigues caixó d'1,746 m. d'ample i 2,450 m. d'alçada cada una, que representen les dues vies. La barana és de tipus malla senzilla i un pilar al mig del pont, de pedra i amb 2 articulacions metàl·liques al seu damunt. L'aspecte general del pont és rovellat, com el de Sant Feliu al seu costat, aigües amunt. La llargada dels dos trams de via són de 40,4 i 36,8 m. Forma part del Patrimoni Arquitectò:nic de Catalunya.

El pont de ferro actual. 1983
(Ampliar) - El pont de ferro actual. 1983. Dani Duch. INSPAI - Diputació de Girona.

Notes

(1) - Font d'inspiració per a pintors, fotògrafs i escriptors, Prudenci Bertrana, a la seva novel·la "El vagabund" ens en deixa una descripció: "Passava el pont de ferro de l'Onyar, des d'on la perspectiva de Girona esdevé impressionant. L'Aspriu netejà un tros de vidre de la finestrella i ataialà al defora. El prodigiós campanar de la col·legiata de Sant Feliu, vist contra la llum de la celístia, era més meravellós que mai. Tenia l'esveltesa d'un enorme xiprer. Per albirar-lo fins al vèrtex calia aixecar el cap. [...] Això tan grandiós i dramàtic desaparegué ben tost i l'Innocenci s'adonà que ho estimava més del que creia. [Tornar al text]

PROCÉS DE CONSTRUCCIÓ DEL PONT. 1876.
L'aparellador Josep Antoni Gómez Sanjuan, de Vinarós, va tenir cura de reproduir el procés de construcció en un àlbum monogràfic on es recullen 36 fotografies històriques, de les que reproduim les que es refereixen al pont de Girona. Les imatges procedeixen de l'Arxiu Històric de Girona.

25/06/1876
(Ampliar) - 25/06/1876
01/07/1876
(Ampliar) - 01/07/1876
22/07/1876
(Ampliar) - 22/07/1876
30/07/1876
(Ampliar) - 30/07/1876
01/08/1876
(Ampliar) - 01/08/1876
26/08/1876
(Ampliar) - 26/08/1876

El pont de ferro del ferrocarril. 1900-1930
(Ampliar) - El pont de ferro del ferrocarril. 1900-1930. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.

Gerona.- Inauguración del ferro-carril de Francia el 20 del actual. Misa y bendición del primer tren en la estación de Gerona. Gravat, 1862. (CRDI - Ajuntament de Girona)

El pont de ferro del ferrocarril. 19/11/1950
(Ampliar) - El pont de ferro del ferrocarril. 19/11/1950. Martí Massafont Costals. CRDI - Ajuntament de Girona.
El riu Galligants al seu pas pel barri de Sant Pere. En segon terme, el pont del carrer de la Barca. Al fons, el pont del Ferrocarril. 1930-1940
(Ampliar) - El riu Galligants al seu pas pel barri de Sant Pere. En segon terme, el pont del carrer de la Barca. Al fons, el pont del Ferrocarril. 1930-1940. Salvador Crescenti Miró. CRDI - Ajuntament de Girona.
El pont de ferro del ferrocarril. 19/11/1950
(Ampliar) - El pont de ferro del ferrocarril. 19/11/1950. Martí Massafont Costals. CRDI - Ajuntament de Girona.
El pont de formigó, existent entre 1955 i 1975. Imatge de 1960
(Ampliar) - El pont de formigó, existent entre 1955 i 1975. Imatge de 1960. Josep Buil Mayral. CRDI - Ajuntament de Girona.
Inundacions a Girona. El pont de formigó del ferrocarril. 15/10/1965
(Ampliar) - Inundacions a Girona. El pont de formigó del ferrocarril. 15/10/1965. Narcís Sans Prat. CRDI - Ajuntament de Girona.
Pont del Ferrocarril sobre l'Onyar. 1960-1970
(Ampliar) - Pont del Ferrocarril sobre l'Onyar. 1960-1970. Salvador Crescenti Miró. CRDI - Ajuntament de Girona.
Inundacions a Girona provocades pel desbordament del riu Onyar, Ter i Güell. El pont del Ferrocarril amb una locomotora circulant. 13/09/1963
(Ampliar) - Inundacions a Girona provocades pel desbordament del riu Onyar, Ter i Güell. El pont del Ferrocarril amb una locomotora circulant. 13/09/1963. Narcís Sans Prats. CRDI - Ajuntament de Girona.
Obres de canalització del riu Onyar a l'altura del pont del Ferrocarril. 14/07/1972
(Ampliar) - Obres de canalització del riu Onyar a l'altura del pont del Ferrocarril. 14/07/1972. Narcís Sans Prats. CRDI - Ajuntament de Girona.


  • El tren de França. - Història de l'arribada a Girona del tren el 26 de gener de 1862.


  • Localització
    41º 59' 19" N
    2º 49' 24.3" E

    Back-Index

    CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

    © Fèlix Xunclà/Assumpció Parés