![]() |
![]() |
![]() |
||
![]()
Tot i no ser Girona un focus especialment important ni en l'aparició del fenòmen de la bruixeria ni en la quantitat de processos repressius que s'hi produiren, com si que ho varen ser altres poblacions properes, sí que hi té molta rellevància, a part del fet d'haver-se-hi produït alguns casos, el que el gran perseguidor de la bruixeria, l'inquisidor general de la Corona d'Aragó durant la segona meitat del segle XIV, fra Nicolau Eimeric hi hagués nascut i la persistència de les llegendes populars que hi tenen relació, possiblement una de les més conegudes de la ciutat, la de la bruixa de la Catedral. ![]() (Ampliar) - Bruixes preparant pocions. Hans Weiditz. Segle XVI. Viquipèdia.
Bruixes i bruixeria.
En base als conceptes dels segles XV al XIX, la bruixa era una dona que feia un pacte amb el dimoni a canvi d'uns poders malèfics. La bruixa s'oposa a la religió cristiana, assisteix als "sabbats" i és capaç de provocar tota mena de desgràcies: tempestes, pedregades, avortaments i malalties o morts a persones i animals. Les dones que es creien bruixes elles mateixes, o que els altres creien que ho eren, gairebé sempre eren de procedència rural, d'escassa o nul·la cultura, que transmetien les seves creences de boca a orella, sense existència d'un "corpus" doctrinal escrit. Solien fer una vida aparentment normal, gairebé sempre pageses casades, i a vegades era la típica vella solitaria, vídua o soltera, mal mirada pel poble. ![]() (Ampliar) - Bruixes celebrant el seu sabbat. Adriaen Huijbrechts II. 1648. Viquipèdia
Dins la bruixeria, gairebé tot eren bruixes, dones, amb pocs bruixots. Les raons "oficials" es poden deduir d'aquest text del frare franciscà i inquisidor Martín de Castañega (1511-1551), esmentat per Carles Vivó (op. cit): "Destos ministros al demonio consagrados y dedicados más hay mujeres que hombres. Lo primero porque Cristo las apartó de la administración de los Sacramentos, por eso el demonio les da esa autoridad más a ellas que a ellos. Lo segundo, porque más ligeramente son engañadas por el demonio. Lo tercero, porque son más curiosas en saber y escudriñan las cosas oscuras. Lo cuarto porque son más parleras que los hombres y no guardan tanto recato. Lo quinto, porque son más sujetas a la ira y más vengativas...". Aquest era el pensament del clero respecte de les dones en aquells temps. ![]() (Ampliar) - Bruixes celebrant el seu sabbat. 1608-1612. Viquipèdia
Cal distingir, però, entre les activitats i creences d'aquelles dones que creien ser realment bruixes i les moltes que no hi tenien res a veure però que eren perseguides per fanatisme, ignorància o, senzillament, per venjança personal. La bruixeria, derivada d'antics cultes pagans de la fertilitat, transmesa oralment per gent sense instrucció i estructurada en relació als poders dominants a l'època: l'Església catòlica o protestant, l'autoritat civil, l'home com a mascle dominant, etc. segueix una evolució que esclata en tres fronts: el d'aquelles persones que reaccionen contra l'ordre establert i es refugien en el món mig fantàstic, mig real de les bruixes; el de les autoritats que defensen el seu poder, sigui contra activitats reals de contestació, sigui contra delictes imaginaris necessaris com a boc espiatori per desviar l'atenció del poble d'altres problemes quan convé; i finalment el del poble ignorant que pot fer recaure la responsabilitat de totes les seves desgracies, sempre naturals, contra persones determinades (Vivó, op. cit). ![]() (Ampliar) - La bruixa de la Catedral de Girona, materialització de la llegenda.
Llegendes de bruixes.
Les comarques gironines son especialment prolífiques en mites d'aquesta mena. Des de les celebracions, costums o dites populars recollides al "Costumari Català" de Joan Amades, fins al poema de les bruixes de Llers, de Carles Farges de Climent, passant per llibres d'estudiosos comarcals, les bruixes gironines han omplert centenars de pàgines. ![]() (Ampliar) - El sabbat de les bruixes. 1728. Anton Joseph von Prenner. Bibliothèque nationale de France
La història.
Les bruixes no tenien cultura per deixar escrits sobre les seves idees o les seves activitats, i tan sols coneixem el que pensaven els membres deis tribunals que les jutjaven o el que confessaven sota tortura, declaracions evidentment faltes de fiabilitat. Els documents existeixen, especialment en dos grups: les actes dels processos i les teories dels qui les
perseguien; no hi ha documentació de les dues parts que es pugui contrastar, no pot fer-se cap estadística de les persones que elles mateixes es consideraven bruixes, però sí de les que varen ser processades per aquest motiu. Entre 1560 i 1614 varen arribar a Catalunya a 266, més de 100 dels quals es varen fer a Barcelona, mentre que el percentatge a les comarques gironines és mínim, amb predomini de la comarca de la Selva, mentre que les tradicions i llegendes se centren molt més a l'Alt Empordá i la Garrotxa, on hi ha menys judicis. ![]() (Ampliar) - Execució de bruixes a la foguera. Il·lustració de 'Malleus Maleficarum', (Martell de les bruixes), Heinrich Kramer i Jakob Sprenger, 1486. Viquipèdia.
La repressió. Fra Nicolau Eimeric.
Tot moviment de dissidència és perseguit pel poder i esclafat per la combinació poder civil-poder eclesiàstic, i és per això que la bruixeria va ser perseguida implacablement, i s'hi afegiren, a més, situacions en què el delicte era purament imaginari o senzillament una excusa per eliminar enemics o per donar peixet a les supersticions populars. ![]() (Ampliar) - El dimoni enduent-se una bruixa cap a l'infern. Johann Grüninger. 1517. Viquipèdia
Quant al procediment, Fra Eimeric desconfia dels sistemes habituals i afirma que "en materia d'heretgia es procedirà sense estrèpit d'advocats ni solemnitats de judici". El que és el mateix, que es pot prescindir del procediment judicial sense que invalidi el procés. Mentre que al Dret Civil l'acusat no és obligat a declarar contra ell mateix, la Inquisició ho exigeix i obliga, a més, a denunciar els parents més propers. És una norma bàsica en tot procés per heretgia que, mentre existeixi denuncia, la culpabilitat sempre es suposa. En els interrogatoris son lícits els jocs de paraules i l'engany per tal de fer confessar l'acusat. La defensa té prohibit d'actuar si la culpabilitat és clara des del punt de vista del jutge. ![]() (Ampliar) - Preparació de filtres màgics. Gravat del segle XV. Publicat per Carles Vivó, op. cit.
Costumari i creences populars.
La llegenda gironina relacionada amb bruixes més coneguda possiblement és la de la bruixa de la Catedral, petrificada per haver llançat pedres a la Catedral, o a la processó de Corpus, segons les versions. "Pedres tires, pedres tiraràs, en pedra et convertiràs", es va sentir, i aix&iacuute; va ser, privada de mirar al cel i condemnada a abocar aigua els dies de pluja. Els gironins identificaven les bruixes amb les dones que feien ballar un sedàs a la punta d'unes tisores, les que entraven a l'església sense prendre aigua beneita, i aquelles un cabell de les quals posat dins d'una ampolla d'aigua, es tornava serp al cap de l'any. Deien que els capellas a la missa podien veure totes les bruixes que hi hagués al temple; en el moment de la benedicció, el "dominus vobiscum", totes s'ajupien darrera el banc. També era sabut que posant set agulles encreuades dins la pica d'aigua beneida, les bruixes no podien sortir de l'església fins que el capellà anava a treure les agulles, però al que les havia posades, les bruixes li ho farien pagar ben car. ![]() (Ampliar) - 'El crit de la bruixa' escultura de Pia Crozet instal·lada als Jardins de la Francesa, avui desapareguda. 2006. Jordi S. Carrera. CRDI - Ajuntament de Girona.
Per a protegir les llars dels seus maleficis calia posar a portes i finestres brots d'olivera beneïda el dia de Sant Pere Màrtir, o creus de palma beneïda el dia de Rams, o bé regar la casa amb una barreja d'aigua beneita de tres parròquies. Per protegir els conreus calia fer creus de llorer o d'olivera beneïda. A les persones els era suficient portar al damunt "els Sants Evangelis" (3) o bé posar-se les mitges o mitjons a l'inrevés. ![]() (Ampliar) - Bruixes celebrant el seu sabbat. Segle XVI. Jacques de Gheyn. Metropolitan Museum of Art, Nova York. Notes (1) - La farmacopea diabòlica recorria a plantes endevinadores: les pocions no eren més que brous en els quals es coïen les plantes amb el fi d’extreure les substàncies psicoactives. Un dels ungüents més utilitzats de les bruixes de Catalunya consistia en barrejar escorça de noguera amb greix de cavall i de serp i posar-ho a bullir. Una vegada fred, se l’aplicaven a l’engonal o les parts sexuals. És sabut que els alcaloides s’absorbeixen molt bé per les mucoses. Tenien somnis tan profunds que quan despertaven creien que allò somiat havia estat real. ("Herbes i bruixes", Manu Llabrés, 2016). Tornar al text(2) - Margarida Devesa de Girona, va ser jutjada pel tribunal episcopal de Girona i pel tribunal inquisitorial de Barcelona el 1427. Els prohoms de Girona enviaren una carta al rei Alfons el Magnànim l’abril del 1427 acusant-la de sacrificar nadons, “causa d’aquests flagels de terratrèmols que nostre senyor Déu permet en punició de nostres pecats e culpes”, fent referència a l’intens sisme del 15 de març del 1427 a Amer. Demanen al rei que intervingui en el procés que els enfronta a l’inquisidor general Francesc Sala que impedeix l’execució. Mentre Margarida és encarcerada, els prohoms reclamen de nou la continuació del procés en aquest cas a l’arquebisbe de Tarragona, ja que el marit, un forner de nom Guillem, havia apel·lat a la cort metropolitana davant la interlocutòria de “turments” dictada pel tribunal gironí. Font: Margarida Devesa, jutjada per ser dona, article de Gemma Busquets, publicat al diari "El Punt-Avui" del 20 agost 2021. Tornar al text(3) - Els "Sants Evangelis" beneïts en benedicció corrent, eren una mena de bossa petita dins la qual anava cosit un full amb passatges evangèlics, un de cada evangelista, on es parlava dels mals esperits, del dimoni o de les tenebres. Aquest full estava plegat en tres o quatre plecs i el conjunt s'assemblava a uns escapularis. Es penjava sovint a les criatures recent nades, encara no batejades, a les que se'ls treia després del bateig substituint-lo per escapularis o medalletes beneïdes. Al convent de les Beates se'n venien per vint-i-cinc cèntims, impresos a la llibreria pontifícia Pla de Barcelonam i també en feien les monges caputxines. N'hi havien de luxe que valien una pesseta, sis rals i dues pessetes. Tornar al textBibliografia |
![]()
(Ampliar) - Bruixa. Finals segle XVII - principis segle XVIII. Oli sobre fusta. Museu d'Art de Girona
Bruixa arrossegada pel dimoni. Gravat del seg/e XVI. Publicat per Carles Vivó, op. cit.
(Ampliar) - Procés contra Francina Redorta de Menàrguens vidua de Michaelles Redorta. Per Bruixa i metsinera. 3 d'octubre de 1616. Arxiu de l'Abadia de Poblet
(Ampliar) - Una bruixa amb el dimoni. Gravat del segle XVI. Glasgow University Library.
Escena de bruixeria. Gravat de 1545. Publicat per Carles Vivó, op. cit.
(Ampliar) - "Història merauellosa del sabbat de les bruxes y bruxots, conforme ells ho ha declarat en Tolosa y altres llochs ahont són estats sentenciats à mort...". Barcelona, Gabriel Nogués, 1645. Biblioteca de Catalunya
Els inquisidors volen treure el dimoni d'una bruixa. Gravat del segle XV. Publicat per Carles Vivó, op. cit.
(Ampliar) - Il·lustració de 'De Lamiis et Pythonicis Mulieribus', Ulrich Molitor, 1500. Universidad Complutense.
(Ampliar) - Portada de 'De Lamiis et Pythonicis Mulieribus', Ulrich Molitor, 1500. Universidad Complutense.
(Ampliar) - Bruixes preparant una poció. Segle XVI. Viquipèdia.
(Ampliar) - Escut de la casa o seu de la Inquisició a Girona. Segle XVIII. Museu d'Història dels Jueus de Girona. (Ampliar) - Registres de l'actuació de la Inquisició a Girona. Segles XVI i XVII. Arxiu Històric de Girona. (Ampliar) - Nicolau Eimeric (Girona, ca. 1320 - Girona, 4 de gener de 1399), inquisidor general de la Inquisició de la Corona d'Aragó durant la segona meitat del segle XIV. Viquipèdia. (Biografia).
(Ampliar) - Iniciació d'una bruixa. Segle XVIII. Bibliothèque nationale de France.
(Ampliar) - Portada de 'Malleus Maleficarum' (Martell de les Bruixes). Heinrich Kramer i Jakob Sprenger. 1486. Viquipèdia
(Ampliar) - Abominació de les bruixes. 1611. Bibliothèque nationale de France.
|
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice |
© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés |