La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

Aquest pont, que uneix el carrer de l'Argenteria amb la plaça de la Independència, deu el seu nom a l'antic convent de Sant Agustí que hi va haver en aquesta plaça, actualment anomenada de la Independència, des de 1608 fins a principis del segle XIX, en que durant la ocupació francesa, va ser abandonat i el 1815 probablement destruït.
En el mateix indret, al llarg dels temps, s'hi han bastit, successivament, tres ponts: una palanca de fusta, un pont de ferro i, finalment, l'actual passera de formigó armat.

El pont de Sant Agustí sobre el riu Onyar. 1919-1930
(Ampliar) - El pont de Sant Agustí sobre el riu Onyar. 1919-1930. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.

1. Un pont de fusta. L'orígen d'aquest pont es remunta al 1647, quan l'Ajuntament, atenent una petició dels frares del convent de Sant Agustí, va construir una palanca de fusta sobre l'Onyar per tal que el convent disposés d'una via de comunicació amb l'Argenteria i els centres comercial i religiós de la ciutat. Després de l'aiguat del 13 de desembre de 1663 s'hi va construir un pont d'obra, al menys pel que fa als estreps i a un pilar central (1), que no va tenir una durada gaire llarga. Els anys 1830 i 1852 el pont tornava a ser de fusta.

Gent creuant el pont de Sant Agustí, sobre el riu Onyar. Al fons, a la dreta, el pont d'en Gómez i el pont del Ferrocarril. 1915-1920
(Ampliar) - Gent creuant el pont de Sant Agustí, sobre el riu Onyar. Al fons, a la dreta, el pont d'en Gómez i el pont del Ferrocarril. 1915-1920. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.

2. El pont metàl·lic. El 1877, coincidint gairebé amb la instal·lació del pont de les Peixateries Velles, dit també Palanques Vermelles, s'hi va construir un pont de ferro projectat per Manel Almeda, pel preu de 14.500 pessetes. El 1922 la constructora Torras hi va dur a terme un canvi de la pavimentació enrajolada del pont (2).
El 1973 es va eliminar el pont de ferro, el que va suposar la pèrdua d'un element de qualitat de la moderna història urbanística de la ciutat. Va ser, a més, una doble pèrdua, atès que amb el pont van desaparèixer també els artístics fanals de l'enllumenat públic que hi havia aparellats al mig i a cada cap del pont.
El pont de ferro de Sant Agustí, que no va poder arribar a complir els 100 anys, tenia una longitud total de biga de 42,60 metres i una estructura formada per dos trams continus de bigues de gelosia, amb un cantell de biga d'1,40 metres. Les llums dels trams feien 12 i 17,85 metres, i el tauler de fusta tenia una amplada de 3,30 metres. La barana era de tipus gelosia (biga principal) i els estreps i el pilar eren d'obra de fàbrica de carreus.

Vista del riu Onyar i les cases del riu després d'una nevada. En primer terme el pont de Sant Agustí, que va ser substituït per un de nou el 1973. Al fons el pont de les Peixateries Velles. 1960-1970
(Ampliar) - Vista del riu Onyar i les cases del riu després d'una nevada. En primer terme el pont de Sant Agustí, que va ser substituït per un de nou el 1973. Al fons el pont de les Peixateries Velles. 1960-1970. Josep Buil Mayral. CRDI - Ajuntament de Girona

3. La passera de formigó. El 1973 el pont metàl·lic de Sant Agustí va ser substituït per l'actual passera de formigó armat. Un informe dels Serveis Tècnics de l'Ajuntament emès el 31 de març de 1973 descrivia així l'estat del pont: "Como consecuencia de unos estudios previos a reparaciones proyectadas en el puente de San Agustín, se ha llegado a la conclusión de que se halla en su último período de tiempo". Tres mesos després d'aquell informe, mentre es duien a terme les obres d'estudi de l'estructura, va cedir la part esquerra del pont, que va caure al riu. Això va precipitar l'elaboració del projecte d'un nou pont, fet de formigó armat, que es va estrenar a principis d'octubre del mateix any.

Obres per a la substitució del paviment del pont de Sant Agustí. S'observen tres obrers realitzant les tasques de pavimentació enrajolada del pont, de la constructora Torras. 1922
(Ampliar) - Obres per a la substitució del paviment del pont de Sant Agustí. S'observen tres obrers realitzant les tasques de pavimentació enrajolada del pont, de la constructora Torras. 1922. Josep Jou Parés. CRDI - Ajuntament de Girona.
Construcció de les rampes lateral del pont de Sant Agustí. Març 1989
(Ampliar) - Construcció de les rampes lateral del pont de Sant Agustí. Març 1989. Núria Santiago Egea. CRDI - Ajuntament de Girona.

Notes

(1) - L'any 1804 el pont tenia una llargada de vint-i-set canes i un pam, i constava de dos arcs. ("Girona: rius, ponts, aiguats". Ramon Alberch i altres). [Tornar al text]

(2) - Després del pont de Pedra era el més important per a la comunicació del centre de la ciutat amb el barri del Mercadal i molt sovint havien de fer-s'hi reparacions. La companyia "Construcciones y Pavimentos" va fer proves de resistència i diverses obres l'any 1917. El 1920 la Comissió de Foment del Consistori va proposar de reparar-lo, i finalment, diferents treballs d'agençament el 1922. ("Girona: rius, ponts, aiguats". Ramon Alberch i altres). [Tornar al text]


Back-Index


Vista del riu Onyar amb el pont de Sant Agustí. Al fons sobresurten el campanar de l'església de Sant Feliu i la torre de l'Institut Vell. 1919-1930
(Ampliar) - Vista del riu Onyar amb el pont de Sant Agustí. Al fons sobresurten el campanar de l'església de Sant Feliu i la torre de l'Institut Vell. 1919-1930. Valentií Fargnoli Iannetta. CRDI - Ajuntament de Girona.
Les cases de l'Onyar i l'antic pont de Sant Agustí. 1933
(Ampliar) - Les cases de l'Onyar i l'antic pont de Sant Agustí. 1933. Màrius de Bucovich. CRDI - Ajuntament de Girona.
Vista de l'Onyar des del pont de Sant Agustí. Detall dels fanals. 1950-1960
(Ampliar) - Vista de l'Onyar des del pont de Sant Agustí. Detall dels fanals. 1950-1960. Alfonso Abadal. CRDI - Ajuntament de Girona.
Pont de Sant Agustí. 1973
(Ampliar) - Pont de Sant Agustí. 1973. Sebastià Martí. CRDI - Ajuntament de Girona.
Pont de Sant Agustí. 1985
(Ampliar) - Pont de Sant Agustí. 1985. Joan Castro. CRDI - Ajuntament de Girona.
El pont de Sant Agustí vist des del pont de les Peixateries velles de nit. 1960-1970
(Ampliar) - El pont de Sant Agustí vist des del pont de les Peixateries velles de nit. 1960-1970. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.

CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés