Del 21 de maig a l'11 de setembre de 2022 s'exhibeix al Museu d'Art de Girona l'exposició 'Postectura. La construcció del demà', comissariada per Bernat Puigdollers. (Ampliar) - Escena de circ. Joaquim Datsira Prunés. Ca. 1955. Oli sobre tela. Col·lecció Clàudia Jorquera Datsira. Surrealisme (Ampliar) - Una de les sales de l'exposició. Després de la dissolució de Postectura, el mateix any 1950, la majoria de membres del grup es va dispersar; alguns per formar una família, i d'altres per emprendre viatges d'estudis o professionals que els van allunyar de Barcelona. Tot i que mai més van tornar a actuar com a grup, tots ells van mantenir la relació al llarg dels anys. Una de les poques iniciatives en què van tornar a coincidir -una part d'ells- és aquest calendari promogut pel publicista i editor d'obra gràfica Josep Maria Matabosch Castell, i que va comptar amb la participació d'altres artistes destacats de la seva generació com Josep Guinovart, Albert Ràfols Casamada, Joan Brotat, Joan Vila Casas, Joan Josep Tharrats, Francesc Todó, Moisès Villèlia, Josep Maria Garcia Llort i Josep Grau Garriga. (Ampliar) - La Patum. Joaquim Datsira Prunés. Ca. 1955. Oli sobre tela. Col·lecció Susanna Datsira. Joquim Datsira Prunés L'any 1968, Joaquim Datsira i l'escultor Tomàs Bel reben l'encàrrec de treballar conjuntament amb l'arquitecte gironí Josep M. Claret en la decoració d'un gran edifici d'habitatges a la Jonquera. Tomà Bel es va fer càrrec de la decoració escultòrica: un gran relleu de ferro -avui desaparegut- amb una representació simbòlica de l'agricultura, la indústria, l'estalvi i el progrés. Datsira, en canvi, és l'autor dels dissenys dels grans esmalts abstractes que encara ara decoren la part baixa de l'edifici. El cineasta Joan Francesc de Lasa va enregistrar tot aquest procés en el documental "Projecte 68". El projecte en guaix, obra de Datsira, és un projecte no realitzat -per la seva inviabilitat econòmica i estructural- que plantejava col·locar un gran esmalt que ocupés gairebé tota la façana principal de l'edifici. Només cal fixar-se en l'escala humanaque evidencia la figura dibuixada als peus de l'edifici per fer-se una idea de les grans dimensions del projecte. (Ampliar) - Escultures de Josep Martí Sabé. 1960. És interessant el canvi de paradigma que transmet aquesta obra respecte la d'anys anteriors. Twist (1963) deixa enrere el dramatisme fosc de la dècada dels cinquanta i respon al nou context d'obertura social i política de la dècada dels seixanta. Durant aquests anys, el règim franquista adopta una actitud més laxa i procura millorar la seva imatge de cara a l'opiniós internacional. Aquest fet, sumat al foment del turisme, facilita l'accés a altres cultures i altres corrents artístics que arriben acompanyats d'un context de creixement econòmic, conegut a l'època com l'etapa del desarrollismo. D'alguna manera aquest quadre ja s'aproxima i s'avança a l'esperit del maig francès de 1968 i trenca amb la severitat dels anys formatius per donar pas a una exaltació de la vida, carregada d'ironia i d'anhels de llibertad. (Ampliar) - Ricard Creus i Esther Boix. Girona, 1955. Enric Marquès. Ricard Creus i Marzo (Ampliar) - Leonardo. Josep M. Subirachs. 1975. Bronze. Espai Subirachs, Barcelona. Josep M. Subirachs i Sitjar (Ampliar) - Eterna alterada quietud. Esther Boix Pons. 1990. Oli i acrílic sobre tela. Col·lecció de la família Creus Boix. Esther Boix i Pons (Ampliar) - Desesperació. Josep M. Subirachs. 1954. Bronze. Espai Subirachs, Barcelona. (Ampliar) - Desesperació. Josep M. Subirachs. 1954. Bronze. Espai Subirachs, Barcelona. [Més obres de l'exposició]-------- |
(Ampliar) - Pomona. Josep M. Subirachs. 1948. Terracota. Col·lecció de la família Creus Boix.
(Ampliar) - Esbós per a grup femení. Francesc Torres Monsó. 1948. Fang. Col·lecció de la família Creus Boix.
(Ampliar) - Full de calendari linogravat amb temàtica d'oficis editat l'any 1966 per Josep M. Matabosch. Francesc Torres Monsó. Col·lecció particular.
(Ampliar) - Full de calendari linogravat amb temàtica d'oficis editat l'any 1966 per Josep M. Matabosch. Josep M. Subirachs. Col·lecció particular.
(Ampliar) - Full de calendari linogravat amb temàtica d'oficis editat l'any 1966 per Josep M. Matabosch. Esther Boix. Col·lecció particular.
(Ampliar) - Parella. Josep Martí Sabé. 1960. Terracota patinada. Col·lecció particular.
(Ampliar) - Dona ocell. Josep Martí Sabé. 1960. Guix patinat. Col·lecció particular.
(Ampliar) - Dona ajaguda. Josep Martí Sabé. 1960. Col·lecció particular.
(Ampliar) - Amor. Joaquim Datsira Prunés. Ca. 1960. Oli sobre tela. Col·lecció Tomàs Bel Oleart.
(Ampliar) - Projecte 68. Joaquim Datsira Prunés. 1968. Guaix i tinta sobre cartró. Col·lecció particular.
|
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice |
© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés |