![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
|
Història i descripcióA l'interior de la nau de l'església de Sant Feliu s'hi troben vuit sarcòfags encastats a l'absis central o presbiteri, sarcòfags que tot sembla indicar que varen ser trobats durant la construcció del temple, i que procedien d'alguna necròpolis situada al lloc, i al llarg del camí i fora de la porta nord de la ciutat romana, fora muralles, a tocar la Via Augusta tal com confirmen les excavacions arqueològiques practicades. |
![]() Detall del sarcòfag amb escena de cacera de lleons, primers anys del segle IV dC. |
![]() ![]() ![]() Detalls del sarcòfag de temàtica cristiana amb decoració estrigilada i dues figures del bon Pastor (Sarcòfag Nº 5). | |
Dels altres dos sarcòfags de cronologia alta, l'un (Nº 3) presenta Pere fent sortir aigua de la roca, el guariment del paralític per Jesús, el miracle dels pans i els peixos, el guariment del cec, l'orant, l'escena de la resurrecció, la negació de Pere, Jesús sobre un lleó estirat amb una serp enroscada al coll, i el sacrifici d'Isaac, amb Abraham, Isaac, el xai, i la mà de Déu privant-ne la consumació. L'escena de Jesús damunt el lleó és raríssima dins el panorama iconogràfic paleocristià, fet que converteix el sarcòfag en una peça única. El segon (Nº 2) desenvolupa, d'esquerra a dreta, la història de la casta Susanna i els vells: Susanna al jardí, els ancians acusant Susanna davant els criats, el judici contra Susanna, absolució de Susanna i càstig dels ancians. |
![]() Detall del sarcòfag amb escena de cacera de lleons, primers anys del segle IV dC. |
![]() ![]() Situació dels sarcòfags a les parets del presbiteri de l'església de Sant Feliu. Esquerra: mur esquerre. Dreta: mur dret. | |
Mur esquerre. 1.- Sarcòfag pagà de la cacera de lleons. 2.- Sarcòfag cristià de fris continuat A. 3.- Sarcòfag cristià de fris continuat B. 4.- Sarcòfag cristià de fris continuat C. Les numeracions són les que s'indiquen al text. Mur dret. 5.- Sarcòfag cristià estrigil·lat A. 6.- Sarcòfag cristià de fris continuat D. 7.- Sarcòfag cristià estrigil·lat B. 8.- Sarcòfag pagà del rapte de Proserpina. Les numeracions són les que s'indiquen al text. En la iconografia clàssica la temàtica de la cacera de lleons solia estar dotada d'un caràcter funerari: la lluita de l'home, el caçador, contra la mort ferotge, simbolitzada pel lleó. En aquesta peça, de fris continuat, s'hi distingeixen quatre agrupaments de figures per escenes: d'esquerra a dreta, un genet amb casc escomet una lleona, un genet amb casc dóna una llançada a un lleó, un genet, possiblement representació del difunt, lluita contra un lleó ferit, als peus del qual estroben un altre caçador i la seva muntura, abatuts per la fera, i finalment, a l'extrem dret, la lluita d'un genet i un soldat contra una lleona amb el cos aixecat.
Darrera la figura que possiblement representa el personatge enterrat al sarcòfag s'observa una figura femenina de caçadora, vestida amb túnica fins els genolls i amb buirac a l'esquena, que representaria la deesa Diana, -la representació típica- o Virtus, qui, participant en la cacera, protegiria i ajudaria els caçadors en la seva lluita contra les feres. |
![]() Detall del sarcòfag amb escena de cacera de lleons, primers anys del segle IV dC. |
![]() Esquema compositiu del sarcòfag de Proserpina, basat en El sarcòfag de Proserpina de l'església de Sant Feliu, Girona, de Lluís Prats. | |
Aquest sarcòfag, realitzat amb marbre blanc de l'illa de Paros, que té una longitud de 2,12 m i una alçada de 54 cm, presenta tres grans grups d'escenes, amb 31 figures. En el primer, Ceres, deesa de l'agricultura, en el seu carro, tirat per dos cavalls i conduït per l'auriga Trepidatio, sosté una torxa amb la mà esquerra. Als peus del vehicle, una figura femenina identificada com Tellus, i sobre els cavalls, Càlig, alada, volant. Completen el grup, una divinitat, possiblement un déu de les muntanyes o de l'alba, a l'extrem esquerra, i tres amorets als peus dels cavalls. Proserpina era filla de Ceres i Júpiter. Venus, per enamorar Plutó, va enviar el seu fill Cupido que llancés a Plutó una de les seves fletxes. Proserpina estava a Sicilia, a la font de Aretusa, prop d'Enna, d'on era patrona Ceres, on jugava amb algunes nimfes i recollia flors. Aleshores Plutó va emergir del proper volcá Etna amb quatre cavalls negres i la va raptar per casar-se amb ella i viure junts a l'Hades, l'inframón greco-romà, del que era governant. Plutó era, també oncle seu; Juno, Vesta, Plutó, Neptú, Júpiter i Ceres eren germans. |
![]() El rapte de Proserpina, 1636-38. 180 x 270 cm. Peter Paul Rubens. Madrid. Museo del Prado. (Wikipèdia).
El rapte de Proserpina, c 1632. 83 x 78 cm. Rembrandt Harmensz van Rijn. Berlin, Gemäldegalerie. (Wikipèdia). |
Bibliografia: |
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice |
© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés |