En un racó de la quarta planta de l'antic Palau Episcopal, avui Museu d'Art de Girona, hi ha uns quants graons de pedra que porten a un estret passadís, d’uns 60 cm d’ample per uns 2 m d’alt, de parets, terra i sostre també de pedra, al final del qual, i després d’obrir una gruixuda porta ferrada, hi ha un espai quadrangular i prou ampli, il·luminat antigament a través d’una petita finestra. Un gran arc divideix l’àmbit de la sala, on hi ha una gran llar de foc amb campana, semblant a les de les cases de pagès, i en un racó, rere els envans que abracen l’escala d’accés, una petita fornícula que encabeix el forat d’una comuna, amb tapadora. (Ampliar) - Escales de la presó del Palau Episcopal. Aquesta cambra era la presó dels capellans, prou més confortable, airejada i calenta (amb llar de foc) que les masmorres soterrànies que es poden observar en els castells medievals. Sembla que a les seves parets, revestides de morter i quasi totes repicades durant la Guerra Civil, hi havia nombrosos grafits; en resten encara alguns als murs de l’estreta escala. S’hi poden identificar almenys dues inscripcions, segons que va descriure Narcís Jordi Aragó en una publicació del 1997, l’una de 23 de gener de 1623 i l’altra de 1716. La més pintoresca diu: "No por el quoniam estuve aquí / aunque mujer fue causa tal / si solo por un accidente fatal / si porque 91 días viví aquí". D'altres diuen: "Joan Coní, Janer y mes XXIII a la torre bot de lo any 1623", o "1716. Solo soy en esta prision por tres clavos imprimidos a mi corason no es el primero ni secundo 3º". En un escrit capitular de 1528 s'explica de la mort d’un capellà de 60 anys, que hi estava reclòs, i que quan intentava fugir per la finestra, caigué al buit. (Ampliar) - Grafit a la paret de l'escala de la presó del Palau Episcopal. La presó de la Inquisició. (Ampliar) - La llar de foc de la presó. Al front de les dues presons hi havia un carceller episcopal, el 1447 en Daniel Riba, que acostumava a assistir a les sessions com a testimoni i conduia els presoners de la presó a la sala. L'inquisidor va voler que el bisbe el transferís de la del Palau Episcopal a la presó inquisitorial (latus cumydonea securitate... Inquisitionis, nobis remiteantur). La lletra de l'inquisidor es dirigia als seus subordinats de Girona, perquè els manava in virtute sancte obedientie, i volia que demanessin al bisbe que el portessin a la presó que hi havia al Convent de Sant Domènec (nostro in Conveniu Predicatorum...intus camera nostre habitationis). (Ampliar) - Escut de la Inquisició procedent de Sant Domènec. Actualment, al Museu d'Història dels Jueus de Girona. La pena de presó no era la única. (Ampliar) - Plànol de la quarta planta del Palau Episcopal, on s'hi troba la presó. Font: Museu d'Art de Girona. Bibliografia |
(Ampliar) - Processó de clergues. Detall. Començament del segle XIII. Museu d'Art de Girona. (Ampliar) - Processó de clergues. Detall. Començament del segle XIII. Museu d'Art de Girona. (Ampliar) - Processó de clergues. Detall. Començament del segle XIII. Museu d'Art de Girona. (Ampliar) - Arc d'accés a la plaça dels Apòstols vist des del carrer bisbe Josep Cartañà. A l'esquerra, el Palau Episcopal i a la dreta, la Catedral de Girona. Entre els dos edificis, la capella de Sant Salvador. 1905-1911. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona. (Ampliar) - Detall de les pintures de l'absis de Santa Maria d'Àneu. Clergue. Viquipèdia. (Ampliar) - El Palau Episcopal des de la plaça dels Apòstols. 1905-1911. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona. [Més imatges]------ -- |
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice |
© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés |