|
Com la seva precedent romànica, la catedral actual té tres portes principals obertes a tramuntana, ponent i migdia. Aquesta, dedicada als dotze apòstols, oferia abans de les reformes del bisbe Cartañà un aspecte menys esvelt. L'arqueria inferior de l'accés sud del temple correspon al projecte original traçat a partir de 1370 en el que varen participar grans mestres d'obres com Pere Sacoma, Guillem Moret i Guillem Bofill.
(Ampliar) - Mènsula amb guerrer i monstre, a la banda est de la porta.
Les mènsules, tot i no tenir un autor segur, probablement algunes varen ser treballades per Guillem Morell l'any 1381. D'altres, com la de l'àngel músic, que es troba repetit a la catedral de Tarragona, han fet suposar la intervenció a Girona del gran escultor quatrecentista Pere Johan.
Aturades les obres de la portalada durant un temps, el mestre Berenguer de Cervià les va continuar, i el 1434, es va encarregar la realització de les imatges dels dotze apòstols a l'escultor barceloní Antoni Claperós qui les va motllurar entre 1458 i 1460 i van ser col·locades a la dècada dels anys seixanta del mateix segle XV.
(Ampliar) - La porta dels Apòstols de la Catedral abans de ser retirades les seves imatges. 1911-1936. Valentí Fargnoli Iannetta. CRDI . Ajuntament de Girona.
Durant la guerra del 1936, es van perdre deu de les dotze figures dels apòstols, per l'esmicolament de les figures en ser desplaçades per la Comissió de Patrimoni de la Generalitat de Catalunya. Actualment solament es conserven dues al cancell de les aules capitulars.
Aquestes dues figures, segons darreres investigacions de Pere Freixas, no eren Pere i Pau tal com s'havia cregut durant molts anys, sinó Judes Tadeu i Andreu. L'aspecte actual i la seva transformació en Pere i Pau son el resultat de l'afegitó d'unes claus i una espasa respectivament, els síbols que els caracteritzen, abans del 1940. L'any 1975 es va acabar el cos de la part superior de les arquivoltes de la porta.
(Ampliar) - Perpectiva de la banda oest de la porta, amb les fornícules i les mènsules, i la torre del campanar.
La iconografia present a les mènsules és variada i intercala representacions antropomòrfiques amb d'altres de fantàstiques i de temàtica vegetal. Per la finura i detall de l'execució cal destacar les dues primeres, més exteriors, de la banda oest, que representen un home barbut i una dona, llegint, el primer, i el segon un àngel que toca un orgue portatiu i un guerrer habillat amb armadura.
A les imatges de la pàgina següent, es mostren les dotze mènsules -cadascuna suportava la imatge d'un apòstol- ordenades des de la banda oest i exterior de la catedral.
(Ampliar) - Façana sud de la Catedral des de la plaça dels Lledoners.
Bibliografia bàsica
- Girona: la Porta dels Apòstols. Pere Freixas i Camps. 2015. Ajuntament de Girona, Servei de Gestió Documental, Arxius i Publicacions. ISBN 9788484962083.
- La catedral de Girona. Joaquim Nadal i Farreras, Pere Freixas i Camps i altres. 2015. Ajuntament de Girona - Editorial Lunwerg. 2002. ISBN 84-7782-939 X.
- Catedral de Girona. Marc Sureda i Jubany. Edicions Aldeasa, 2005. ISBN 84-8003-874-8
[Més imatges]
-------------
|
(Ampliar) - Detall d'una de les mènsules.
(Ampliar) - Detall d'una de les mènsules.
(Ampliar) - Detall d'una de les mènsules.
(Ampliar) - Detall d'una de les mènsules.
(Ampliar) - Mènsula dels àngels músics.
(Ampliar) - Detall dels Apòstols de la porta homònima, a la Catedral de Girona. 1920-1936. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.
|