La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

Cartell de Fires de 1929. Portada d'Eduard Fiol.

Eduard Fiol i Marquès va nèixer a Begur l'any 1903, en el sí d'una família burgesa de tapers. Per raons econòmiques la família traslladà la seva residència, l'any 1909, a la ciutat de Girona. Aquesta circumstància va potenciar, al cap de poc temps, la vocació pictòrica d'un joveníssim Eduard, qui enlluernat pels nous corrents artístics, i només amb setze anys decidia abandonar els estudis de batxillerat que cursava a l'Institut de Girona per dedicar-se a la pintura i, sobretot, al dibuix.



Dibuix original de Fiol. Guaix sobre paper. 45 x 53 cm. Col·lecció privada. Girona.



Ampliació de la signatura de Fiol.

La seva participació en la premsa satírica i humorística s'encetà a començaments dels anys vint, col·laborant en dues publicacions editades a Barcelona: L'Estevet i La Mainada. La intervenció militar del general Primo de Rivera, el setembre de 1923, va provocar la suspensió d'ambdues revistes i, consegüentment, va representar l'acabament de l'interessant experiència periodística barcelonina d'Eduard Fiol.

Els mesos immediatament anteriors al cop d'Estat militar, Fiol conjuminava la seva participació en les revistes barcelonines amb un projecte gironí que havia sorgit el mes d'abril de 1923: el quinzenal de joventut i humor Aigua-Cuit. El projecte s'inscrivia plenament en una voluntat de recuperar l'esperit humorístic i satíric que havia dominat la ciutat de Girona, anys enrera, amb les revistes Aigua-Forts i Clair i Net. Aigua-Cuit només es publicà al llarg de tres mesos, però el 8 de novembre de 1924 en prenia el relleu una altra revista, El Senyor Narcís, obra molt personal d'Eduard Fiol.



Dibuix original de Fiol de l'anunci de la contraportada del programa, amb indicacions autògrafes de Fiol per a la imprenta. Tècnica mixta sobre paper. Col·lecció privada. Girona.

El gener de 1926 desapareixia El Senyor Narcís. Fiol es quedava sense cap revista on poder-hi publicar els seus dibuixos i caricatures, per bé que continuà treballant en el camp del dibuix i del disseny: fou l'autor de cartells, programes de fires, publicitat, etc. Tot plegat, però, no li permetia assolir una certa estabilitat econòmica, fins que l'any 1928 aconseguí ocupar una plaça de funcionari a la Diputació de Girona, on es dedicà, preferentment, a tasques de delineant a la secció d'Obres Públiques a les ordres de l'enginyer Izquierdo Carnero, i l'ajudant de cognom també Izquierdo. L'abril de 1930 reaparegué l'emblemàtica revista Clarinet (en la primera època Clai i Net) i Eduard Fiol hi col·laborà.

En temps de la Guerra Civil va conjuminar la seva tasca a la Diputació amb encàrrecs professionals molt concrets, com ara l'elaboració dels bitllets de curs legal editats per l'Ajuntament de Girona l'any 1937, o bé amb la seva activitat com a membre de la Comissió del Patrimoni Artístic i Arqueològic de la Generalitat de Catalunya. L'entrada de les tropes franquistes a Girona significà l'inici del seu exili a França, on moriria, a Biarritz, l'any 1976.



Projecte original de Fiol per a un cartell de Fires, mai realitzat. Tècnica mixta sobre paper. Col·lecció privada. Girona.


Text extret del fulletó de l'exposició "Eduard Fiol i Marquès, periodista gràfic i artista", maig-juny 1997. Sala d'Exposicions de la Caixa, Girona.

[Biografia i obres d'Eduard Fiol]------Back Index

Portada del programa de Fires de 1929.

Contraportada del programa de Fires de 1929. El dibuix de l'anunci també és de Fiol Marquès.

Detalls dels personatges del dibuix.

Dibuix original per a un anunci. Tinta sobre paper. Col·lecció particular. Girona.

Detall de projecte original de Fiol per a un cartell de Fires, mai realitzat. Tècnica mixta sobre paper. Col·lecció privada. Girona.

CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés