|
|
|
|
||
|
3. LA SINCRONITZACIÓ. El reconeixement aconseguit a Milà impulsarà el patrocini per part de l'Estat de l'art més inquiet a través de les Biennals Hispanoamericanes d'Art els primers anys 50, les quals comptaran novament amb la participació de Santos Torroella. Malgrat la instrumentalització que en farà el Règim com a exhibició d'aperturisme davant del seu aïllament exterior, suposaran també la normalització de l'avantguarda i la sincronització amb les tendències internacionals del moment. Tot i això, l'aposta de Santos Torroella per l'art nou no s'aturarà aquí i continuarà, a través de la seva tasca de crític i professor, amb la promoció de les noves generacions dels 60.
(Ampliar) - Una de les sales de l'exposició. 3.1. L'ESCLAT DE L'INFORMALISME: LES BIENNALS HISPANOAMERICANES D'ART (1951, 1954 i 1955).
Com una exhibició d'aperturisme davant l'aïllament internacional d'Espanya, el règim de Franco emprèn, els anys 50, una política de suport a l'art contemporani a través d'un cicle de grans exposicions internacionals: les anomenades Biennals Hispanoamericanes d’Art. En total, se’n celebraran tres edicions: el 1951, a Madrid; el 1954, a l'Havana; i el 1955, a Barcelona.
(Ampliar) - Salvador Moreno. 'Bodegón del porró', 1963. Guaix sobre paper. 3.2. ‘RETORNOS DE LO VIVO LEJANO’: ARTISTES A L'EXILI.
La instrumentalització que de les Biennals i altres certàmens internacionals va fer el franquisme com a operació d'imatge generarà l'oposició de diversos sectors artístics, tant dins del país com, fonamentalment, a l'exterior, als cercles de creadors exiliats a França, Mèxic i altres països sud-americans.
(Ampliar) - Fernando Zóbel. Iris, 1977. Aquarel·la sobre paper. 3.3. LES NOVES GENERACIONS DELS 60: FIGURACIÓ VS. ABSTRACCIÓ.
Els anys 60, apareixen noves generacions d'artistes que suposen una reacció a una abstracció ja institucionalitzada, de manera que en aquesta època es mostraran a Barcelona exposicions que exhibeixen tant els epígons de l'informalisme (el cicle de mostres 0 Figura a la Sala Gaspar, 1960-63) com experiències vinculades a la nova figuració i, fins i tot, les primeres expressions del moviment conceptual que dominarà la dècada següent. Textos de l'exposició. Direcció Projecte: Carme Sais Gruart, Direcció Museu: Sílvia Planas Marcé, Comissariat: Rosa Gutiérrez Herranz i Jaume Vidal Oliveras.
(Ampliar) - Mathias Goeritz. Originals per al llibre 'Ciudad perdida' de Rafael Santos Torroella. Cobalto, Barcelona 1949. Tinta i guaix sobre paper.
(Ampliar) - Enric Planasdurà. 'Composició abstracta', 1962. Guaix i sanguina sobre paper.
(Ampliar) - Ángel López-Obrero. 'Conposició abstracta', 1976. Guaix sobre cartró.
(Ampliar) - Joan Vilacasas. 'Composició', 1961. Tècnica mixta sobre paper.
(Ampliar) - Carles Planell. 'Composició abstracta', s/d. Aiguada i gofrat sobre paper.
(Ampliar) - Josep Maria de Sucre. 'Dona en blau', 1961. Ceres sobre cartró.
(Ampliar) - Ramón Gaya. 'El pintor y la modelo', 1973. Sèrie de 13 dibuixos. Tinta sobre paper.
(Ampliar) - Ramón Gaya. 'El pintor y la modelo', 1973. Sèrie de 13 dibuixos. Tinta sobre paper.
(Ampliar) - Ramón Gaya. 'Homenaje a S. Rayo', 1984. Aquarel·la sobre paper.
(Ampliar) - 'D'una ciutat'. Llibre de poemes de Rafael Santos Torroella il·lustrats per Jordi Curós (pròleg de MariàManent), Joan Morral, Terrassa, 1977.
(Ampliar) - Una de les sales de l'exposició. |
(Ampliar) - Ángel Ferrant. 'Ademá:n', 1949. Talla de fusta patinada.
(Ampliar) - Francesc Garcia Vilella. Sense títol, Ca. 1950, Tinta sobre paper.
Eduard Alcoy. 'Pintura 1', 1960. Acrílic sobre fusta.
(Ampliar) - Francesc Garcia Vilella. 'Nens i cometa', 1958-1959. Oli sobre tela.
(Ampliar) - Àngels Planells. 'Objectes a la paret', s/d. Oli sobre fusta.
(Ampliar) - Jaume Cubells. 'Tors', s/d. Fusta de noguera. Josep Maria Subirachs. 'Petita catedral', 1960. Gres.
(Ampliar) - Xavier Corberó. 'Obelisc', Ca. 1960-1961. Bronze polit.
(Ampliar) - Moisès Villèlia. 'Personatge', s/d. Jonc.
(Ampliar) - Rafael Santos Torroella amb Ramón Gaya al Mas del Puig, la casa de José Antonio i Ana María Coderch a Espolla, 1973.
(Ampliar) - Mathias Goeritz. 'El hombre y sus ídolos' 1949. Original per al llibre 'Mathias Goeritz' de Eduardo Westerdahl, Cobalto, 1950. Tècnica mixta sobre paper. |
|
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice |
© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés |