La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

Del 21 de maig a l'11 de setembre de 2022 s'exhibeix al Museu d'Art de Girona l'exposició 'Postectura. La construcció del demà', comissariada per Bernat Puigdollers.
Postectura va ser un grup format l’any 1950 per tres escultors i tres pintors que, com la majoria d’iniciatives artístiques de postguerra, va tenir una vida efímera. L’integraven Esther Boix, Ricard Creus, Joaquim Datsira, Josep Martí-Sabé, Josep M. Subirachs i Francesc Torres Monsó. Representa l’entrada al món de les arts d’alguns dels artistes més destacats de les segones avantguardes catalanes. Postectura era una aposta per la modernitat, amb més futur que realitats, i, tanmateix, va significar un pas endavant en el procés de recuperació cultural i artística del país.

Mas de l'Om. Ricard Creus Marzo. 1948

(Ampliar) - Mas de l'Om. Ricard Creus Marzo. 1948. Oli sobre tela. Col·lecció Bernat Puigdollers.

Ricard Creus va començar a escriure els seus primers poemes l'any 1946 en aquesta masia del terme de taradell coneguda com el Mas de l'Om i que era propietat d'uns cosins germans del seu pare. Sabem que va pintar aquesta masia com a mínim en dues ocasions, i és més que probable que aquesta tela, que data de l'any 1948 formés part de l'exposició de Postectura. Aquest oli, recuperat i restaurat recentment, ocultava en el seu revers un autoretrat de 1947 que havia estat tapar pel mateix artista sota una capa de pintura blanca.

Figura masculina. Joaquim Datsira Prunés. Ca. 1948

(Ampliar) - Figura masculina. Joaquim Datsira Prunés. Ca. 1948. Oli sobre tela. Facultat de Belles Arts, Universitat de Barcelona.

Encara que cada membre del grup tenia un estil propi, era inevitable influir-se mutuament. Figura masculina (Ca. 1948) de Joaquim Datsira i Interior. (El meu germà) (1948) d'Esther Boix, segurament pintades en dates molt similars, revelen que els membres de Postectura miraven de prop la pintura dels seus companys. De fet. molt sovint pintaven plegats a l'estudi d'Esther Boix, situat a la casa dels seus pares a l'actual passeig de Lluís Companys, o bé a l'estudi de compartien el pintor Rafael Bataller, Josefina Miró i Joaquim Datsira al carrer Bailén de Barcelona.

Eivissa. Joaquim Datsira Prunés. 1949

(Ampliar) - Eivissa. Joaquim Datsira Prunés. 1949. Oli sobre tela. Col·lecció de la família Creus Boix.

Aquest paisatge d'Eivissa va ser pintat l'any 1949 durant un campament pictòric organitzat pel grup Betepocs. Forma part d'una sèrie de quadres inspirats en els paisatges i les geometries dels edificis de l'illa. Es desconeix el parador de la resta d'obres d'aquest conjunt. Datsira hi treballa una geometria orgànica, amb ressonàncies del cubisme i el fauvisme força avançades en comparació amb la tònica general de la pintura catalana de finals dels anys quaranta.

Una sala de l'exposició

(Ampliar) - Una sala de l'exposició.

La Nati. Josep Martí Sabé. Ca. 1949

(Ampliar) - La Nati. Josep Martí Sabé. Ca. 1949. Guix patinat. Col·lecció Josep Maria Fontanet Sureda.

Mediterranisme
La influència del noucentisme i les arts dels anys de la Segona República es fan evidents en les obres de Postectura. Tots els membres del grup procuren expressar un esperit mediterrani, ordenat i serè, a la manera dels seus mestres; Labarta, Clarà, Monjo...

Estiueig. Esther Boix Pons. 1947

(Ampliar) - Estiueig. Esther Boix Pons. 1947. Projecte de paravent de quatre batents muntats sobre bastiment de fusta. Pintura a la cola sobre cartró. Col·lecció de la família Creus Boix.

Una sala de l'exposició

(Ampliar) - Una sala de l'exposició.

Una sala de l'exposició

(Ampliar) - Una sala de l'exposició.

La mort del torero. Josep M. Subirachs. Ca. 1950

(Ampliar) - La mort del torero. Josep M. Subirachs. Ca. 1950. Punta seca. Espai Subirachs, Barcelona.

Circ. Joaquim Datsira Prunés. Ca. 1950

(Ampliar) - Circ. Joaquim Datsira Prunés. Ca. 1950. Punta seca. Col·lecció particular.

Aquelarre. Joaquim Datsira Prunés. 1950

(Ampliar) - Aquelarre. Joaquim Datsira Prunés. 1950. Punta seca. Espai Subirachs, Barcelona.

La Nati. Josep Martí Sabé. Ca. 1949

(Ampliar) - La Nati. Josep Martí Sabé. Ca. 1949. Guix patinat. Col·lecció Josep Maria Fontanet Sureda.

Autoretrat. Ricard Creus Marzo. 1947

(Ampliar) - Autoretrat. Ricard Creus Marzo. 1947. Oli sobre tela. Col·lecció Bernat Puigdollers.

Pepita. Josep Martí Sabé. 1948

(Ampliar) - Pepita. Josep Martí Sabé. 1948. Terracota. Col·lecció Bernat Puigdollers.

Pomona. Josep Martí Sabé. 1947

(Ampliar) - Pomona. Josep Martí Sabé. 1947. Terracota patinada. Col·lecció Roser Planas.

Contrallum. Ricard Creus Marzo. 1950

(Ampliar) - Contrallum. Ricard Creus Marzo. 1950. Oli sobre tela. Col·lecció de la família Creus Boix.

Retrat femení. Francesc Torres Monsó. 1949

(Ampliar) - Retrat femení. Francesc Torres Monsó. 1949. Pedra. Col·lecció de la família Torres.

Bust femení. Enric Casanovas Roy. Ca. 1920-1930

(Ampliar) - Bust femení. Enric Casanovas Roy. Ca. 1920-1930. Pedra. Espai Subirachs, Barcelona.

Claudia Chauchat. Josep M. Subirachs. 1949

(Ampliar) - Claudia Chauchat. Josep M. Subirachs. 1949. Terracota. Fundació Pinnae.

Fruits. Josep M. Subirachs. 1949

(Ampliar) - Fruits. Josep M. Subirachs. 1949. Terracota. Amb estoig de fusta per contenir l'escultura, confeccionat i decorat pel mateix artista. Col·lecció de la família Creus Boix.

Fruits. Josep M. Subirachs. 1949

(Ampliar) - Fruits. Josep M. Subirachs. 1949. Terracota. Amb estoig de fusta per contenir l'escultura, confeccionat i decorat pel mateix artista. Col·lecció de la família Creus Boix.


[Més obres de l'exposició]------Tornar-Index-Més imatges

CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés