La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

Aquesta exposició al Museu d'Història de Girona (30/04 - 25/09/2016) és un recorregut per l'interior de nou habitatges dissenyats per l'arquitecte Rafael Masó Valentí (Girona, 1880-1935) al llarg de la seva carrera, entre 1907 i 1932. Aquesta panoràmica demostra que un dels aspectes més innovadors de l'obra de Masó va ser el seu concepte de disseny i decoració de la llar.
L'exposició també permet veure l'abast territorial de les obres de Masó, atès que aquestes cases són a Girona, Sant Feliu de Guíxols, Olot, Torroella de Montgrí i l'Estartit. Així doncs, també mostra qui eren els clients i per què van acceptar les propostes modernes de l'arquitecte.

Sales de l'exposició
(Ampliar) - Sales de l'exposició.

Masó veia la transformació dels interiors domèstics com un aspecte més de la identitat nacional, de la modernització i de l'europeïtzació de Catalunya que propugnava el Noucentisme. D'una banda, va introduir i adaptar als seus interiors les idees dels dissenyadors més avançats d'Anglaterra, Àustria i Alemanya, i de l'altra, va integrar-hi les aportacions de tot un grup d'artesans i artistes de les comarques de Girona, que van saber donar forma als mobles, els vitralls, els esgrafiats, la forja i la ceràmica que ell dibuixava.

Francesc i Raimon Vayreda. La verge del Roser. Capçalera de la llibreria dissenyada per Rafael Masó per al menjador de la Casa Masramon. Ca. 1914. Oli sobre fusta. Col·lecció Matilde Masramon, Barcelona
(Ampliar) - Francesc i Raimon Vayreda. La verge del Roser. Capçalera de la llibreria dissenyada per Rafael Masó per al menjador de la Casa Masramon. Ca. 1914. Oli sobre fusta. Col·lecció Matilde Masramon, Barcelona.

En la concepció dels espais hi domina la voluntat de portar la llum natural indirecta a tot arreu, matisada i filtrada, per la qual cosa abunden les transparències dels vidres emplomats i les cortinetes.
La ceràmica vidriada és l'altra gran protagonista, perquè facilita la iridescència i els reflexos de la llum natural, i sovint era un material de transició entre l'exterior i l'interior. Masó va aconseguir el confort auster, la sensació d'ordre i la unitat visual que buscava gràcies a la geometria, i especialment a la combinació de la línia recta i la trama formada per petits quadres o rectangles, només alterats per les corbes subtils de l'arc d'inflexió i de l'el·lipse.
El cromatisme és un altre factor decisiu en la cohesió dels seus interiors, gràcies a la convergència de tonalitats entre els diferents materials. Dins d'aquesta unitat, sovint hi introduïa lleus notes de contrast, en cortines, vitralls o petits objectes decoratius. El resultat, per tant, eren uns interiors harmònics, amb atenció al detall, refinament i finesa.
L'exposició és comissariada per Jordi Falgàs, director de la Fundació Rafael Masó.

Sales de l'exposició
(Ampliar) - Sales de l'exposició.
Àmbit de l'exposició dedicat a la Casa Casas de Sant Feliu de Guíxols
(Ampliar) - Àmbit de l'exposició dedicat a la Casa Casas de Sant Feliu de Guíxols.
Mobiliari de l'apartament Masó-Bru, Girona. Bressol. 1921
(Ampliar) - Mobiliari de l'apartament Masó-Bru, Girona. Bressol. 1921.
Mobiliari de l'apartament Masó-Bru, Girona. Plantilla per a la inscripció al capçal del bressol. 1921. Llapis i aquarel·la sobre paper. Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya. Demarcació de Girona
(Ampliar) - Mobiliari de l'apartament Masó-Bru, Girona. Plantilla per a la inscripció al capçal del bressol. 1921. Llapis i aquarel·la sobre paper. Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya. Demarcació de Girona.

Retrat de l'arquitecte Rafael Masó i la seva esposa Esperança Bru als jardins de la Reina Victòria, a la Devesa. 1920-1930

(Ampliar) - Retrat de l'arquitecte Rafael Masó i la seva esposa Esperança Bru als jardins de la Reina Victòria, a la Devesa. 1920-1930. Carles Batlle. CRDI - Ajuntament de Girona.

Cap. Fidel Aguilar (1894-1917). 1916. Pedra de Girona cisellada. Apartament Masó-Bru Girona

(Ampliar) - Cap. Fidel Aguilar (1894-1917). 1916. Pedra de Girona cisellada. Apartament Masó-Bru Girona.

Secreter á abattant per a Esperança Bru. 1910. Noguera, metall, teixit, vidre i flors seques. Rosa Masó Bru, Girona

(Ampliar) - Secreter á abattant per a Esperança Bru. 1910. Noguera, metall, teixit, vidre i flors seques. Rosa Masó Bru, Girona.

Cap de guerrer. Fidel Aguilar (1894-1917). 1916. Pedra. Montserrat Masó-Bru, Girona

(Ampliar) - Cap de guerrer. Fidel Aguilar (1894-1917). 1916. Pedra. Montserrat Masó-Bru, Girona.

Vitrall del rebedor del primer pis de la Casa Ensesa, Girona. Ca. 1915. Detall. Fabricat per Rigalt, Granell i Cia. Barcelona. Vidre catedral, fusta, plom. Museu d'Història de Girona, Ajuntament de Girona

(Ampliar) - Vitrall del rebedor del primer pis de la Casa Ensesa, Girona. Ca. 1915. Detall. Fabricat per Rigalt, Granell i Cia. Barcelona. Vidre catedral, fusta, plom. Museu d'Història de Girona, Ajuntament de Girona.

Mobiliari de l'apartament Masó-Bru, Girona. Detall del capçal del bressol. 1921

(Ampliar) - Mobiliari de l'apartament Masó-Bru, Girona. Detall del capçal del bressol. 1921.


[Més imatges]-------------Back-Index-Next

CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés