La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

Per commemorar el 90è aniversari de l’artista Domènec Fita, que va celebrar el 10 d’agost 2017, es varen organitzar sis mostres a diferents espais expositius de Girona. L'objectiu és explicar l’obra de Fita, de manera transversal, i copsar la manera de fer l’artista i el seu ús de materials, així com la diversitat de temes tractats i els recursos i tècniques que ha anat abraçant al llarg de la seva dilatada carrera.

Autoretrats. 1997. Oli sobre fusta

(Ampliar) - Autoretrats. 1997. Oli sobre fusta.

La mostra del Museu d’Art, amb el títol "Divorcis amb la tradició", centra la mirada en el procés de creació de l’artista i presenta més d’una setantena d’obres, entre les quals destaca l’escultura en ferro de Sant Andreu i una selecció d’autoretrats, dibuixos i escultures així com maquetes i dibuixos preparatoris d’algunes de les seves obres d’encàrrec.
L’exposició organitzada pel Museu d’Art explora una de les moltes vessants de la pràctica artística de Fita i proposa un itinerari comparat entre l’exercici i l’obra, entre la idea i la materialització, entre el procés i el resultat. Alhora, s’acompanya d’un seguit de textos, reflexions i opinions del mateix artista que exposen de manera més clara el seu pensament i exemplifiquen aquesta altra vessant, la teorització sobre l’obra pròpia i sobre la professió i l’art. Una faceta més de l’artista, indestriable de la seva trajectòria.

Una sala de l'exposició 'Divorcis amb la tradició'

(Ampliar) - Una sala de l'exposició "Divorcis amb la tradició".

Un dels fils conductors de l’exposició és l’autoretrat. Des dels inici, Fita es retrata a si mateix, i en defensa aquesta temàtica com a forma d’exploració i pràctica artística. Des dels primers autoretrats, en què es mostra al món com un pintor seguint les formes clàssiques dels grans mestres, fins als exercicis seriats de retrats, pictòrics o escultòrics, que evolucionen des del realisme a l’abstracció.
Autoretrats i reflexions –apunts i idees– que també es troben recollits en una àmplia part de l’exposició, on es mostren dibuixos, apunts i sobretot els blocs de treball. Des dels seus inicis, Fita ha anat omplint blocs i llibretes de pensament i de dibuixos. Tots ells es conserven, perfectament ordenats, i estan essent transcrits i digitalitzats per la Fundació Fita. Són un testimoni ric de la forma de treball de l’artista, de la seva metodologia i sistemàtica.

Una sala de l'exposició 'Divorcis amb la tradició'

(Ampliar) - Una sala de l'exposició "Divorcis amb la tradició".

Els retrats –obres, blocs i dibuixos– es presenten contraposats als projectes d’obra d’encàrrec. L’escultura de Sant Benet pel Monestir de Montserrat (1961) i l’escultura de l’Abat Oliva per Vic fan evident que Fita veu de les fons pròpies per a plasmar els rostres i formes en les escultures d’ambdós personatges. Però, també, que beu de les fonts de la tradició i que el seu treball, en l’obra d’encàrrec de temàtica religiosa, suposa un estudi profund del tema i una recerca sobre les materials. L’exposició presenta diverses maquetes –en paper, en ceràmica i en guix– d’ambdues escultures, en una clara aposta per presentar el procés creatiu de l’artista.

Llibretes amb esboços

(Ampliar) - Llibretes amb esboços.

És en aquesta línia que es presenta també un projecte d’obra singular: el projecte de grup escultòric per la Porta dels Apòstols de la catedral de Girona. Una idea que Fita tenia en ment des del 1986 i que acabarà materialitzant, si bé com a projecte, vuit anys més tard, com a proposta per a presentar en l’exposició Fita 50 anys d’art integrat, celebrada al Palau Robert l’any 1994. Un encàrrec imaginari que tenia la voluntat de ser, i resulta ser-ho, un exemple de la teoria, defensada per Fita, de la integració de l’art modern en l’arquitectura precedent. Del projecte se’n conserven els dibuixos i maquetes en guix que testimonien la complexitat i el treball de conceptualització d’una obra de conjunt.

Una sala de l'exposició 'Divorcis amb la tradició'

(Ampliar) - Una sala de l'exposició "Divorcis amb la tradició".

Confrontat amb aquest projecte, es presenten una selecció d’escultures de Fita, des del 1972 fins la dècada del 2000, que de nou relacionen i mostren les interaccions entre l’obra lliure amb l’obra d’encàrrec, i fan evident l’interès de l’artista per l’exploració de diversos materials, formes i volums, allunyat de modes i corrents.
L’exposició es tanca amb obra més recent, del 2005, en la qual s’uneixen de manera molt clara la temàtica religiosa i l’aportació en el camp de l’art per a la renovació dels símbols i formes; unes obres que exemplifiquen els divorcis amb la tradició constants en Fita.

Autoretrat. 1993. Pinzell i tinta xinesa sobre paper

(Ampliar)

Autoretrat. 1993. Pinzell i tinta xinesa sobre paper

(Ampliar)

Autoretrat. 1993. Pinzell i tinta xinesa sobre paper

(Ampliar)

Autoretrat. 1993. Pinzell i tinta xinesa sobre paper

(Ampliar)

Atutoretrats. 1993. Pinzell i tinta xinesa sobre paper.
Caps. 2002. Maquetes en cartolina per a l'escultura del bisbe Oliba

(Ampliar) - Caps. 2002. Maquetes en cartolina per a l'escultura del bisbe Oliba.

Autoretrats. 1988. Terra cuita

(Ampliar) - Autoretrats. 1988. Terra cuita.

Autoretrats. 1988. Terra cuita

(Ampliar) - Autoretrats. 1988. Terra cuita.

Una sala de l'exposició 'Divorcis amb la tradició'

(Ampliar) - Una sala de l'exposició "Divorcis amb la tradició".


  • "Laberint de llibertat a través del nu". Reportatge fotogràfic i article de l'exposició a la Fundació Valvi.

  • "El buit sobre el ple". Reportatge fotogràfic i article de l'exposició a la Casa de Cultura.

  • "Geometrització per la ruptura". Reportatge fotogràfic i article de l'exposició a la Fundació Fita.

  • "Travessia. Un gest sobre textures i colors". Reportatge fotogràfic i article de l'exposició a l'Auditori - Palau de Congressos.

  • "Gest sense límits". Reportatge fotogràfic i article de l'exposició al Centre Cultural la Mercè.

  • "Divorcis amb la tradició". Reportatge fotogràfic i article de l'exposició al Museu d'Art.


  • [Més informació i imatges]-------------Back-Index-Next

    Autoretrat. 1988. Terra cuita

    (Ampliar) - Autoretrat. 1988. Terra cuita.

    Autoretrat. 1988. Terra cuita

    (Ampliar) - Autoretrat. 1988. Terra cuita.

    Autoretrat. 1988. Terra cuita

    (Ampliar) - Autoretrat. 1988. Terra cuita.

    Autoretrat. 1988. Terra cuita

    (Ampliar) - Autoretrat. 1988. Terra cuita.

    Autoretrat. 1988. Terra cuita

    (Ampliar) - Autoretrat. 1988. Terra cuita.

    Sant Andreu (detall). 1961. Ferro forjat

    (Ampliar) - Sant Andreu (detall). 1961. Ferro forjat.

    Sant Andreu. 1961. Ferro forjat

    (Ampliar) - Sant Andreu. 1961. Ferro forjat.

    Autoretrat. 1947. Oli sobre tela

    (Ampliar) - Autoretrat. 1947. Oli sobre tela.

    Autoretrat. 1956. Tinta xinesa sobre paper

    (Ampliar) - Autoretrat. 1956. Tinta xinesa sobre paper.

    Autoretrat. 2002. Barra negra sobre paper

    (Ampliar) - Autoretrat. 2002. Barra negra sobre paper.

    Autoretrat. 2002. Barra negra sobre paper

    (Ampliar) - Autoretrat. 2002. Barra negra sobre paper.

    Autoretrat. 2002. Barra negra sobre paper

    (Ampliar) - Autoretrat. 2002. Barra negra sobre paper.

    CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

    © Fèlix Xunclà/Assumpció Parés