La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

El dimecres 2 de febrer 2016 s'ha inaugurat al Celler del Museu d'Història de Girona una exposició homenatge a Antoni Varés en commemoració del 50è aniversari de la seva mort. El material exhibit procedeix de cessions d'Albina Varés i de l'Arxiu Municipal de Girona.
Conegut i recordat com a pioner del cinema amateur a Girona, Varés va deixar un bagatge filmogràfic de 59 pel·lícules catalogades, algunes encara inèdites o molt poc conegudes. La dimensió de l'artista ultrapassa la del coneixedor i introductor del cinema a la ciutat, ja que va destacar també per la seva creativitat en pintura, caricatura i fotografia.

Albina Varés, davant unes obres cartellístiques d'Antoni Varés

(Ampliar) - Albina Varés, davant unes obres cartellístiques d'Antoni Varés.

Antoni Varés, en el record.
Antoni Varés va néixer a la vila de Llagostera el 23 de maig de 1909. El seu pare, funcionari de correus, pintor afeccionat i amant de l'art en general, va procurar despertar-li des de molt petit el sentiment artístic. Va assistir a l'Escola de Bellas Arts de Llagostera, on el professor Rafael Mas l'inicià en les bases de l'art. Quan es va traslladar a Girona continuà adquirint i perfeccionant coneixements a l'Escola Municipal de Belles Arts.
El seu tarannà inquiet el portà a marxar de Girona i ben aviat i amb només disset anys, va marxar cap a París. Seguia així el camí de molts altres joves catalans enlluernats per les notícies que arribaven de la capital francesa, que en aquell moment era considerada l'epicentre de la creativitat. Allà va estudiar i treballar les arts gràfiques i amb l'experiència adquirida es converteix en un expert del que seri el seu ofici: Grafista i Cartellista.

Càmera de filmar, càmera fotogràfica King's Regula Cita, objectes i animals per a pel·lícules d'animació

(Ampliar) - Càmera de filmar, càmera fotogràfica King's Regula Cita, objectes i animals per a pel·lícules d'animació d'Antoni Varés.

Quan el 1930 torna a Girona per fer el servei militar, ja portava 4 anys vivint a París desenvolupant les seves tasques de cartellista per a publicitar espectacles de locals tant prestigiosos com el Theâtre de l'Empire, La Gayte Lyrique, el Moulin Rouge o el Theâtre du Chatelet i també de mantenir contacte amb el món del cinema com a hobby, arribant a fer d'extra en alguns films de René Clair. Acabat el període de la mili, torna a marxar a París, fins que el 1935 per motius familiars torna definitivament a Girona.
La figura d'Antoni Varés a l'ambient cultural de la Girona de la postguerra representa sobretot l'aportació d'un creador crescut en els valors de la llibertat i del cosmopolitisme del París dels anys vint. La dimensió de l'artista ultrapassa el seu coneixement com a pioner del cinema amateur a la ciutat, ja que va canalitzar també el seu esperit creatiu a través de la pintura, la caricatura i la fotografia.

Inauguració de l'exposició homenatge a Antoni Varés

(Ampliar) - Inauguració de l'exposició homenatge a Antoni Varés.

La seva obra fou extensa i d'entre els seus dissenys cal destacar els papers impresos de marques comercials i d'establiments, i molt especialment els cartells, que fonamentalment abracen tres grans temes: actes religiosos per encàrrec del bisbat de Girona, festes i celebracions locals en gran part dedicats a les orquestres i cobles, i per últim els relatius a actes esportius, sobretot els promoguts pel GEiEG. Eren de fet tres formes bàsiques d'esbarjo autoritzades i controlades per la política dels anys de la postguerra. Ben diferents a les que havia après i treballat a París els anys 30.

Inauguració de l'exposició homenatge a Antoni Varés.

(Ampliar) - Inauguració de l'exposició homenatge a Antoni Varés.

Cartellisme.
Un dels fets que més el degué enlluernar quan va arribar a París fou la importància atorgada a les lletres de text en els cartells. Per a tots els cartellistes, el text era el motiu central del cartell. Una tipografia de pal, neta i llegible i unes imatges sintètiques i de cert regust avantguardista.
Així doncs, els cartells de Varés realitzats a la capital francesa és normal que responguin a aquests trets generals. En la selecció que es mostra en aquesta exposició figura el cartel intitulat POLO, o bé el de la Brigitte Helm. Tant els caràcters arrenglerats a la part inferior, com a base de la imatge, com aquesta mateixa, d'una gran força i moviment, recullen la tendència del moment.

Inauguració de l'exposició homenatge a Antoni Varés

(Ampliar) - Inauguració de l'exposició homenatge a Antoni Varés

La seva obra.
Un dels vessants creatius més íntims i espontanis d'Antoni Varés era la pintura. Passava d'una tècnica a l'altra per poder plasmar en cada moment el que fos, i amb l'estil que més li convingués. Jordi Soler, parlant sobre Varés, deia que "disposava d'un poderós as a la màniga: l'ofici de pintor. Tenia escola, tenia acadèmia i, això, per a qui vol ser tingut com a artista, és un valor indispensable, una condició sine qua non".
Dins la seva producció artística hi trobem dibuixos, aquarel·les, olis i aiguades, dels quals podem remarcar la sèrie de dibuixos de París i una col·lecció de caricatures i retrats de personatges parisencs del món de l'espectacle, on figuren dedicatòries dels artistes retratats.
La temàtica constant en la seva obra, tant en les aquarel·les com en el dibuixos a tinta, són les marines, el paisatge urbà, les cases de l'Onyar, el campanar de Sant Feliu, així com també els racons i placetes del barri vell de Girona i Llagostera, el seu poble natal.
Tot i que habitualment la seva obra segueix tendències naturalistes, cal destacar alguna obra de clara influència cubista. Es tracta d'unes figures masculines, realitzades en la seva darrera etapa, que revelen la intenció de recuperar l'estil de l'època de París, aquell que va definiri més particularment la globalitat de la seva obra.

Retrat dels protagonistes de la pel·lícula de prova Roc en blanc i negre, Patrícia Chaplin i Jordi Soler. 1958

(Ampliar) - Retrat dels protagonistes de la pel·lícula de prova "Roc" en blanc i negre, Patrícia Chaplin i Jordi Soler. 1958. CRDI - Ajuntament de Girona.

Varés i el cinema.
Varés és principalment conegut i recordat com a pioner del cinema amateur a Girona. La seva trajectòria com a grafista, pintor i fotògraf ha quedat sempre en segon terme. Els darrers anys de la seva vida va compaginar la seva tasca docent com a professor de dibuix a l'Escola taller de Sant Narcís amb el disseny gràfic a l'empresa de bosses de paper "Emilia Vila", però per sobre de tot cultivà la seva passió pel cinema d'una manera molt especial i intensa, aconseguint els millors premis i crítiques de la seva carrera cinematogràfica.
Malgrat una vida breu, Antoni Varés ens ha deixat un bagatge filmogràfic de 59 pel·lícules catalogades, un volum important tenint en compte que es varen realitzar en una època de mancances tècniques, en les que els pioners del Setè Art se les havien d'empescar amb més imaginació i improvisació que no pas recursos i mitjans, que, en cas d'existir, difícilment tenien al seu abast.

L'exposició homenatge a Antoni Varés

(Ampliar) - L'exposició homenatge a Antoni Varés.

Una altra faceta d'aquest artista són els dibuixos originals pensats per fer pel·lícules d'animació, espots publicitaris, capçaleres de contes infantils o quaderns per pintar que, tot i ser una aportació menor en comparació amb la seva filmografia, o comparant-la amb els seus treballs plàstics de cartellista, retratista, caricaturista, dissenyador gràfic, etc. no deixen de tenir el valor d'haver-los realitzat en la dècada dels 40, en plena postguerra, llançant-se a l'aventura de fer anuncis publicitaris i curts d'animació en uns moments difícils per trobar matèries primeres com els acetats, o un laboratori per al revelatge de la pel·lícula.
Si entem a analitzar l'obra fílmica d'Antoni Varés, entre els seus films d'argument, cal fer una distinció entre les primeres pel·lícules, de caràcter naïf, i els treballs més elaborats dels darrers anys de la seva carrera, que observant-les des d'una perspectiva actual, testimonien el trànsit de guions per a cinema mut cap als pensats per al cinema sonor.
La primera pel·lícula filmada a Girona, anomenada "El rapte de Maria Rosa" de l'any 1930, és un senzill melodrama romàntic que encaixa amb el gust popular d'aquella època. Una noia en perill que és rescatada al darrer moment per un valent i atractiu noi, en aquest cas el mateix Varés, deixa la càmera de filmar, per fer d'actor.
Aquesta pel·lícula, rodada entre la població de Santa Eugènia i el sector del portal de Sant Cristòfol a Girona, va tenir un cost d'11 pessetes amb el revelat inclòs. Es va començar a rodar el novembre de 1930 i va finalitzar el febrer de 1931, coincidint amb la seva tornada a Girona per fer el servei militar.

Rodatge de la pel·lícula Josafat. Escena amb Josafat, Emili Garcia, i Fineta a l'interior de l'estudi d'Antoni Varés. 1965

(Ampliar) - Rodatge de la pel·lícula "Josafat". Escena amb "Josafat", Emili Garcia, i "Fineta" a l'interior de l'estudi d'Antoni Varés. 1965. Fotografia atribuïda a Varés. CRDI - Ajuntament de Girona.

El 2 de febrer, dia de la inauguració de l'exposició, es commemora el cinquantè aniversari de la mort d'Antoni Varés, i fa deu anys es celebrava el quarantè i el centenari de "Josafat".
"Josafat" va ser un dels projectes més ambiciosos de Varés, amb l'adaptació cinematogràfica de la novela de Prudenci Bertrana. El projecte havia de ser el primer film sonor del cineasta amb música i diàleg. El guió, escrit conjuntament amb el seu col·laborador Lluís Bonavia, tenia el vistiplau de la filla de l'autor, Aurora Bertrana. Malauradament, el projecte quedà inacabat per sempre amb la mort de l'autor.
La filòloga Glòria Granell, experta en l'obra de Bertrana, va recuperar el guió inèdit d'Antoni Varés basat en la discutida novel·la i es va fer càrrec de la transcripció del text i d'un estudi premilinar en què analitzà el pas de l'escriptura a la imatge, així com un estudi del que suposà l'aparició de la novel·la i la lectura i l'adaptació que seixanta anys després va fer Varés des de la mirada del cinema. Tot el material gràfic, juntament amb el guió inèdit, es troba guardat a l'Arxiu Municipal i recollit en un llibre publicat per l'Ajuntament de Girona, "Bertrana i Varés. La Girona de Josafat".
(Text adaptat d'Albina Varés i de Batlle. Presentació de l'acte commemoratiu del 50è aniversari de la mort d'Antoni Varés al Museu d'Història de Girona)

"L'home del sac". Pel·lícula de ficció d'Antoni Varés Martinell. 1960. Ajuntament de Girona - CRDI - Fons Antoni Varés

L'exposició homenatge a Antoni Varés

(Ampliar) - L'exposició homenatge a Antoni Varés.

L'exposició homenatge a Antoni Varés

(Ampliar) - L'exposició homenatge a Antoni Varés.

L'exposició homenatge a Antoni Varés

(Ampliar) - L'exposició homenatge a Antoni Varés.


Retrat d'Antoni Varés. 19 d'abril 1925

(Ampliar) - Retrat d'Antoni Varés. 19 d'abril 1925.
Valentí Fargnoli. CRDI - Ajuntament de Girona.

Retrat d'estudi d'Antoni Varés. 1937-1945

(Ampliar) - Retrat d'estudi d'Antoni Varés. 1937-1945. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.

Sant Fèlix. Guaix sobre tela

(Ampliar) - Sant Fèlix. Guaix sobre tela. 79 x 43 cms. Col·lecció Albina Varés.

Sílvia Planas, directora del Museu d'Història de Girona, durant la inauguració

(Ampliar) - Sílvia Planas, directora del Museu d'Història de Girona, durant la inauguració.

Albina Varés, filla d'Antoni Varés, durant la inauguració

(Ampliar) - Albina Varés, filla d'Antoni Varés, durant la inauguració

Carles Ribas, regidor de l'Ajuntament de Girona, durant la inauguració

(Ampliar) - Carles Ribas, regidor de l'Ajuntament de Girona, durant la inauguració

Lluís Varés, fill d'Antoni Varés, durant la inauguració de l'exposició

(Ampliar) - Lluís Varés, fill d'Antoni Varés, durant la inauguració de l'exposició.

Anna Maria Varés, filla d'Antoni Varés, durant la inauguració de l'exposició

(Ampliar) - Anna Maria Varés, filla d'Antoni Varés, durant la inauguració de l'exposició.

Antoni Varés filmant el Tapís de la Creació de la Catedral de Girona amb la seva càmera. 1965

(Ampliar) - Antoni Varés filmant el Tapís de la Creació de la Catedral de Girona amb la seva càmera. 1965. Lluís Bonavia Poch. CRDI - Ajuntament de Girona.

Rodatge del film La Bombeta. Antoni Varés filmant al costat del quiosc de la Plaça Catalunya. 1965

(Ampliar) - Rodatge del film "La Bombeta". Antoni Varés filmant al costat del quiosc de la Plaça Catalunya. 1965. CRDI - Ajuntament de Girona.

El botijero. 86 x 60 cm

(Ampliar) - El botijero. 86 x 60 cm. Oli sobre tela. Col·lecció Albina Varés.

Princesa Mi Lu. 1934. 55 x 43 cm

(Ampliar) - Princesa Mi Lu. 1934. 55 x 43 cm. Tinta sobre paper. Col·lecció Albina Varés.

Dibuixos animats: dos pingüins i un gos. 1938. 7 dibuixos de 15 x 19 cm

(Ampliar) - Dibuixos animats: dos pingüins i un gos. 1938. 7 dibuixos de 15 x 19 cm. Ajuntament de Girona, Arxiu Municipal.


  • Antoni Varés i Martinell. Apunts biogràfics i més imatges de la seva obra gràfica.

  • [Més imatges]-------------Back-Index-Next

    CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

    © Fèlix Xunclà/Assumpció Parés