L’any 1950, l’Ajuntament de Girona va convocar un concurs públic per a la realització d’una font amb
decoració escultòrica per a la plaça del Marquès de Camps. El jove Paco Torres Monsó va guanyar la convocatòria i això suposà la possibilitat de crear la seva primera escultura a l’espai urbà de Girona. (Ampliar) - La Font de les Foques.
Per a la realització de la peça utilitzà una figuració de formes arrodonides que s’apropa a una
idealització per a la representació de les foques, propera al Noucentisme, que contrasta amb les formes més contundents i texturitzades de la font que les sustenta. Torres Monsó afirmà que aquesta escultura, almenys la seva temàtica o concepte é intranscendent i que el que realment li va interessar va ser el procés de construir-la. (Ampliar) - Campanya publicitària de la Ginebra 'Foca' a la plaça Marquès de Camps, al costat de la Font de les Foques. 1967. Narcís Sans Prat. CRDI - Ajuntament de Girona. Aquesta peça va ser realitzada amb els picapedrers Pruneda, amics de la família i amb els quals va aprendre l’ofici del treball en pedra, i que el van ajudar a fer la base i la pila. La pedra seria per a l’escultor un dels materials preferits per treballar, va quedar fascinat amb aquest material perquè considerà que "és el més sensual i els més plàstic de tots". (Ampliar) - La Font de les Foques. Els diners que va guanyar amb el premi, se’ls va gastar en un viatge frustrat al Perú. Un any abans l’artista es trobava en un moment vital en el qual volia créixer artísticament i estava desitjant casar-se, però no ho podia fer per la manca de recursos econòmics. Va arribar un escultor peruà, restaurador del Museu de Lima, que li va vendre l’esperança i la promesa d’un treball fantàstic al Perú. El restaurador li assegurà que el reclamaria perquè pogués sortir d’Espanya (en plena dictadura, no es podia sortir sense un certificat de treball). (Ampliar) - La plaça Marquès de Camps amb la Font de les Foques coberta de neu. 13 de febrer 1963. Narcís Sans Prat. CRDI - Ajuntament de Girona.
Per tal d’agilitzar el procés Torres Monsó li va anar enviant diners, mentre el seu amic peruà li anava assegurant que gairebé ho tenia tot enllestit. Però aquesta reclamació no va arribar mai i l’artista es va haver de "resignar, treballant cada matí fent ceràmica amb l’Almeda, cobrant cinc-centes pessetes al mes". (Ampliar) - Obres a la plaça Marquès de Camps que varen suposar el trasllat de la Font de les Foques. 2017. Manel Lladó, gentilesa de l'autor. |
(Ampliar) - La Font de les Foques. (Ampliar) - Detall de la Font de les Foques. (Ampliar) - L'escut de la Font de les Foques. (Ampliar) - Retrat de dos infants a la Font de les Foques. 1951. Martí Massafont Costals. CRDI - Ajuntament de Girona. (Ampliar) - La Font de les Foques.
|
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice |
© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés |