La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

7. Capella de la Mare de Déu del Bell Ull

La Mare de Déu del Bell Ull correspón a un culte popular molt arrelat a la ciutat en moltes èpoques. La capella, situada a l'angle oest de la galeria sud, és una antiga porta d'accés al claustre que va ser reformada en època gòtica.

Al timpà de la capella s'hi pot veure una escena composta per una imatge de la Mare de Déu, que segons Sureda (op.cit.) era l'antiga titular de la capella dels Claustres, avui desapareguda, acompanyada de dos àngels, obra del mestre Bartomeu, de les darreries del segle XIII.

Timpà de la capella amb la Mare de Déu acompanyada de dos àngels.

7.1. El mestre Bartomeu de Girona

L'anomenat mestre Bartomeu de Girona, autor també del magnífic Retaule de l'altar major i del sepulcre de Guillem de Montgrí, entre altres importants peces, és l'escultor gòtic català més antic de nom conegut. L'elaboració d'aquesta escultura és anterior a la del sepulcre de Guillem de Montgrí, situat damunt la porta d'entrada al Claustre, atès que apareix citada a l'epitafi d'aquesta tomba.

Aquesta imatge va ser traslladada el segle XVI a la veïna capella de la Mare de Déu de l'Esperança, i reintegrada posteriorment al seu lloc d'origen. Barrachina (op.cit.) esmenta que per al primer trasllat va ser contractat un obrer per a "deprimere sive aclarare" l'escultura, és a dir, buidar-la per a alleugerir-ne el pes.

Segueix definint i referenciant la peça especificant que es tracta d'una gran imatge, sedent, que té referències dins l'escultura monumental francesa, però també en les talles d'altar hispàniques, fins i tot en fórmules de repertori, com ara la vora horitzontal del mantell de la marededéu, a la falda, sobre el qual s'asseu el Nen, que porta corona de florons i llibre. És probable que tots dos portessin guarnicions d'orfebreria, originals o posades quan la imatge va passar a ser d'altar. La marededéu subjecta una corol·la de fulles, tallada, amb espigues per a la inserció d'algun element; el Nen potser portava ceptre.

En allò que es refereix als elements acompanyatoris de la figura central i les decoracions arquitectòniques, Barrachina indica que és espectacular el tron, encara que la perspectiva no deixa gairebé veure'l: té els laterals atapeïts de flors que creuen per davant a la xambrana. Els sòcols laterals són formats per arquets semicirculars, amb arcs trilobats inscrits [...] Un element d'enorme novetat és la corona pendent, que aguanten dos angelets que surten d'un dosseret. Diríem que aquest element tan modern és un afegit, si no fos que està inscrit a la mateixa construcció de l'arc i que el dosseret es repeteix sobre l'apostolat de Tarragona. (Obra també del mestre Bartomeu). Els dos àngels ceroferaris, molt esquemàtics i demostratius de les limitacions usuals de l'art de Bartomeu, es presenten encara més deutors del romànic, amb el desplegament de les ales perfectament adaptat a l'emmarcament. Com a element de relació, assenyalaríem les seves peanyes poligonals, com en el calvari de la Catedral de Girona (Museu d'Art de Girona).


Bibliografia:

  • La Catedral de Girona. Joaquim Nadal i Farreras, i altres. Ajuntament de Girona / Lunwerg Editores, 2002. ISBN 84-7782-939-X.
  • Catedral de Girona. Marc Sureda i Jubany. Edicions Aldeasa, 2005. ISBN 84-8003-874-8
  • El mestre Bartomeu de Girona. Jaume Barrachina Navarro. Article publicat a "Locus amoenus", nº 7, 2004. ISSN 1135-9722

    Fotografies preses per gentilesa del Capítol de la Catedral de Girona.

    Web de la Catedral


    Back-Index-Next



  • Vista del conjunt de la Capella de la Mare de Déu del Bell Ull

    Pintura a l'interior de la Capella



    CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice © Fèlix Xunclà/Assumpció Parés