Articles i reportatges publicats a la premsa sobre rodatges a la ciutat de Girona

Index

El film "El monje" es rodarà a Girona.

És una coproducció francoespanyola que ja s'ha començat a filmar al monestir cistercenc de Santes Creus.

Girona acollirà part del rodatge de la pel·lícula El monje, una coproducció francoespanyola que ja s'ha començat a filmar al monestir cistercenc de Santes Creus, l'estrena mundial de la qual es preveu per al pròxim Festival de Cinema de Canes (França).

L'actor francès Vincent Cassel interpreta Ambrosio a El Monje, amb un elenc que completen Géraldine Chaplin, Sergi López, Rosa Renom, Jordi Dauder, Pep Tossar, Déborah François i Javivi Gil. El film es basa en la novel·la homònima de l'anglès Matthew Lewis, que es va començar a rodar el 19 d'abril passat al monestir de Santes Creus (Alt Camp).

El film és una coproducció de les productores espanyoles Morena Films i Estratègia Audiovisual (33 per cent) amb la francesa Diaphana Films (67 per cent), amb un pressupost d'11 milions d'euros, i la direcció del realitzador francoalemany Dominik Moll, responsable anteriorment de pel·lícules com Intimité, Harry, un amigo que os quiere i Lemming.

Aquesta pel·lícula, de gran pressupost i visibilitat internacional, es basa en el llibre El Monje, publicat el 1796 i considerat el primer best-seller de la història. El llibre narra l'ascens i caiguda del monjo caputxí Ambrosio, qui, després de ser abandonat de nounat a les portes d'un monestir, és educat pels monjos i es converteix en un home molt admirat.


Publicat a Diari de Girona, 28/04/2010

Article original


Ermessenda torna a Girona.

TV3 i la productora Ovideo roden a Sant Daniel i a la pujada de Sant Domènec, al Barri Vell, escenes de la minisèrie sobre la vida de la que va ser comtessa de Barcelona, Girona i Osona.

Girona. Som al 1027 i Ermessenda de Carcassona és a Girona per inaugurar la catedral romànica. El dia ennuvolat acompanya el gris de la pedra del Barri Vell. L'escena es repeteix una, dues, tres, quatre, cinc... les vegades que faci falta, mentre els turistes que busquen la catedral de veritat –on precisament està enterrada Ermessenda– han topat amb una atracció més a pujada de Sant Domènec. La productora Ovideo ha mobilitzat una cinquantena de persones, entre equip tècnic i artístic, per al rodatge a les comarques gironines de la minisèrie històrica Ermessenda, que Lluís Maria Güell (Les veus del Pamano) dirigeix per a TV3. Laia Marull és l'encarregada de ressuscitar la comtessa del segle XI, una de les figures femenines més importants de la política catalana. A més de Marull, ahir a Girona hi havia Roger Coma (Hug), Pau Durà (Pere), Rosa Renom (Riquilda) i Julio Manrique (Guislabert). Per gravar l'escena, també hi van participar una seixantena de figurants, de totes les edats, que obedientment seguien les ordres: ara més junts, ara silenci. Els estudiants que sortien de la facultat, els turistes que buscaven una foto i curiosos en general s'aturaven embadalits davant l'esdeveniment imprevist, que trencava la rutina del matí, mentre l'equip de producció els menava la pressa perquè sortissin del quadre. Unes adolescents s'aturen i pregunten: «Què graven? Quins actors famosos hi ha?» Al cafè Le Bistrot hi ha molt de moviment; els actors hi tenen taula per dinar. I els botiguers, satisfets perquè es dóna vida al barri i no tan preocupats perquè la gent es mira més les escales que l'aparador.

La pujada de Sant Domènec amb l'església de Sant Martí de fons és l'escenari «perfecte» per recrear la catedral romànica. Segons els historiadors consultats pels responsables de la minisèrie, la catedral era molt més petita, amb unes escales més estretes i estava envoltada d'edificis. També s'hi ha instal·lat una gran tela blava, un chroma, que permetrà fer fons d'ambientació de l'època.

A més de la pujada de Sant Domènec, la minisèrie es roda en altres localitzacions de les comarques gironines com ara el castell de Cartellà, a Sant Gregori, Sant Daniel –Ermessenda va fundar-hi el monestir femení– o Sant Pere de Rodes. El rodatge de la minisèrie s'allargarà encara dues setmanes més. Entre altres punts, gravaran al monestir de Sant Pau, a Barcelona.


Dani Chicano. Publicat al Punt diari, 15/04/2010

Article original


Comença el rodatge d´«Ermessenda» a Girona

Seixanta figurants actuen tot un dia per filmar dos minuts de l'escena de la consagració de la Catedral

Un nombrós equip de TV3 i Ovídeo va tenir durant tot el dia d'ahir ocupada la pujada de Sant Domènec per rodar una de les escenes principals de la nova minisèrie Ermessenda: l'arribada de la comtessa de Girona a la Catedral romànica per participar en un acte solemne del segle XI.
Les escales de Sant Martí de Girona van estar ahir tot el dia ocupades pels equips de rodatge d'Ermessenda, una sèrie ambientada al segle XI que TV3 emetrà en un parell de capítols per recrear la vida d'una dona de singular i varonil bellesa, i que va tenir molt poder en l'edat mitjana.
L'actriu Laia Marull encarna el paper d'Ermessenda de Carcassona (975 - Girona, 1057), que ser comtessa de Girona i va fundar el monestir benedictí femení de Sant Daniel.
Fins a un total de seixanta atrafegats figurants van participar en les escenes d'ahir, "les més multitudinàries de tot el rodatge", van explicar a Diari de Girona representats de TV3 i Ovídeo, coproductors del film.
En l'escena principal, Ermessenda i el seu espòs, el comte rei de Barcelona Ramon Borell, travessen els carrers de Girona acompanyats d'un impressionant seguici per assistir a una cerimònia solemne a la Catedral de la ciutat.
Però no es tracta de la Catedral gòtica i barroca que veiem avui, sinó de la romànica, que s'estava tot just edificant al segle XI, quan la comtessa va finançar amb cent unces d'or la construcció de les parets i les teulades.

Una dona influent

Comtessa de Barcelona, Girona i Osona, Ermessenda és considerada la primera dona política de Catalunya. Va ser cabdal en els afers del seu home Ramon Borrell, com també amb els del seu fill i, posteriorment, del seu nét.
El resultat d'aquesta minisèrie, a càrrec d'Ovídeo, es podrà veure properament a TV3, que segueix produint projectes de ficció per a ser emesos en televisió en la mateixa línia que Les veus del Pamano i Serrallonga.
El rodatge a Girona estarà centrat en dos escenaris: en primer lloc la pujada de Sant Domènec o Escales de Sant Martí, l'altre escenari serà la zona de Sant Daniel, on Ermessenda va fundar el monestir.
Per dur terme aquest rodatge ha estat vital l'existència de la Girona Film Office de l'Ajuntament de Girona, que forma part de la xarxa Barcelona-Catalunya Film Comission que compta amb més de 80 municipis catalans agregats i que s'encarrega de gestionar tots els tràmits per a dur a terme qualsevol tipus de rodatge a la ciutat, van informar fonts municipals.
Es tracta d'un servei que centralitza tots els serveis que pot necessitar una productora, des dels permisos necessaris per ocupar la via pública a la relació amb la hostaleria, les facilitats per trobar recursos a la ciutat: figurants, tècnics de càmera, so, etcètera.
Aquest servei és de gran ajuda a les productores que tenen un únic interlocutor a l'Ajuntament, qui s'encarrega que les diferents àrees afectades es coordinin de manera que la productora pugui treballar més còmodament.
L'atractiu de la ciutat de l'Onyar, la proximitat amb un entorn natural i paisatgístic únic, junt amb aquest servei de l'Ajuntament, que proporciona agilitat en els tràmits, ha incentivat les demandes i consultes per poder realitzar filmacions i reportatges de tot tipus a Girona.


Daniel Bonaventura. Publicat al Diari de Girona, 15/04/2010

Article original


El film «Ermessenda» es roda a Girona.

Per a dur terme aquest rodatge ha estat vital l'existència de la Girona Film Office de l'Ajuntament de Girona.

El rodatge d'Ermessenda, una pel·lícula per a televisió ambientada en els segle XI i que adaptada la vida de la que va ser la comtessa de Barcelona, Girona i Osona, començarà avui a la ciutat de Girona. Aquest personatge que interpreta l'actriu Laia Marull, es considerat la primera dona política de Catalunya essent cabdal en els afers del seu home Ramon Borrell, com també amb els del seu fill i, posteriorment, del seu net. El resultat d'aquesta mini sèrie, a càrrec d'Ovideo, es podrà veure properament a TV3, que segueix produint projectes de ficció per a ser emesos en televisió en la mateixa línia que Les veus del Pamano i Serrallonga.

El rodatge a Girona estarà centrat en dos escenaris, en primer lloc la zona de Sant Daniel on Ermessenda va fundar el monestir femení, i l'altre escenari cabdal serà la pujada de Sant Domènec.

Per a dur terme aquest rodatge ha estat vital l'existència de la Girona Film Office de l'Ajuntament de Girona, que forma part de la xarxa Barcelona-Catalunya Film Comission que compta amb més de 80 municipis catalans agregats i que s'encarrega de gestionar tots els tràmits per a dur a terme qualsevol tipus de rodatge a la ciutat, segons han informat fonts municipals.


Publicat a Diari de Girona, 14/04/2010

Article original


La minisèrie «Ermessenda» de TV3 busca avui figurants a Girona.

El 13 d'abril s'iniciarà el rodatge per diverses localitzacions del Barri Vell.

L'empresa Actor's Gallery organitza avui a Girona un càsting a la recerca de figurants per participar en la minisèrie històrica Ermessenda, que la productora Ovideo TV prepara per a TV3. El càsting es realitza durant tota la jornada a partir de dos quarts d'onze del matí al centre cívic Sant Narcís. Ermessenda, que protagonitzarà Laia Marull, ja s'ha començat a gravar en estudi i està previst que a partir del 13 d'abril comenci el rodatge en diverses localitzacions del Barri Vell de Girona

Ermessenda és una producció de tall històric i, per tant, el perfil de figurants que es busca en el càsting és molt ampli: nens a partir dels 7 fins als 12 anys i homes i dones de totes les edats per caracteritzar personatges de la noblesa, membres del clergat o pagesos del poble. Ermessenda està ambientada en el segle XI i, per tant, es prioritzarà persones amb cabells llargs o que el seu aspecte físic sigui versemblant al de l'època. Des d'Actor's Gallery es va explicar que si bé s'ha contactat amb actors de la seva base de dades originaris de la demarcació, la convocatòria al càsting està oberta a tothom. El càsting es realitzarà al matí (de les 10.30 a les 14.30 i de les 16.30 a les 20.00 h) al centre cívic Sant Narcís.

Ermessenda explica la història d'Ermessenda de Carcassona, la figura femenina més important de la política catalana. Lluís Maria Güell (Arnau, Els dies secrets o Les veus del Pamano) dirigeix aquesta minisèrie de dos capítols que produeix Ovideo TV per a TV3. El rodatge va començar el març en diversos platós de Barcelona i és previst que a l'abril es gravi a Girona. Com ha passat en d'altres produccions, es rodarà en localitzacions del Barri Vell. També es gravarà a Sant Daniel i a Sant Gregori.

Repartiment de luxe

A més de Laia Marull, que interpretarà Ermessenda, la minisèrie es completa amb actors de l'escena catalana de renom. Destaca Lluís Homar (23-F: el día más difícil del rey) i Francesc Orella (Les veus del Pamano). Lluís Homar és habitual en aquestes coproduccions històriques. Va ser Rodrigo Borgia en la producció d'Antena 3 i té pendent d'estrenar la minisèrie Ull per ull de TV3 ambientada a la Barcelona dels anys vint. A Ermessenda, també hi participen Rosa Renom, Julio Manrique, Roger Coma, Oriol Vila, Jordi Rico, Marc Rodríguez, Álvaro Cervantes i Jaume Ulled.


G. Busquets. Publicat al Punt diari, 12/03/2010

Article original


Girona es trasllada al segle XIX

Uns 250 figurants participen en el rodatge de la pel·lícula "Agnosia", amb Eduardo Noriega, a les escales de la Catedral

Estaven encantats. Tot i el fred i les hores que van haver de passar durant el rodatge, els figurants de la pel·lícula Agnosia, d'Eugenio Mira, coincidien ahir a afirmar que els havien tractat molt bé. I això sense comptar el fet de poder veure com és el cinema a l'altra banda de la pantalla.

El film, el segon llargmetratge del cineasta alacantí, va començar la filmació ahir a les escales de la Catedral de Girona, després de passar uns dies a la Fàbrica de Celrà, entre altres localitzacions. La pel·lícula, un thriller ambientat en la Barcelona del segle XIX, està protagonitzada per Eduardo Noriega, Félix Gómez, Bárbara Goenaga, Lluís Homar i Martina Gedeck.

En Guillem, de 8 anys, era el més jove dels figurants. Ahir havia de fer de pidolaire a l'escena 199 2A, en la qual es creuava amb un Félix Gómez que pujava les escales fent esses. Acompanyat dels seus pares, l'Imma i l'Eugeni, de Sant Gregori, reconeixia que no estaria malament ser actor i guanyar "un Oscar". "El demanaré als Reis", confessava, emocionat, a la seva mare poc abans que el cridessin per rodar. La idea de presentar-se al càsting va ser de la seva germana Atzavara, però al final els escollits van ser en Guillem i els seus pares. Per a mare i fill era el primer dia de rodatge, però l'Eugeni ja havia gravat una escena fa uns dies a Calonge. "És un afortunat", deia l'Imma mirant-lo de reüll i explicant després que en aquesta escena també hi havia Eduardo Noriega. Després de desfer-se en elogis amb l'actor -de qui van destacar la seva senzillesa i que "parla català"-, els dos van estar d'acord a afirmar que "és un encant".

També mare i filla eren la Jessica i la Diana, de Palafrugell. La primera va acompanyar la seva mare al càsting, perquè en principi ella no entrava dins l'edat requerida (entre 30 i 70 anys, i la Jessica en té 24). Les dues, però, van acabar formant part de la figuració d'Agnosia.

Entre els extres de la pel·lícula (uns 250) també n'hi havia algun que tenia més experiència. És el cas d'en Xavi, actor professional que havia vingut de Sant Antoni de Vilamajor (Barcelona) i que es dedica, sobretot, a la publicitat. En Lluís de s'Agaró, per la seva banda, recordava l'anterior rodatge en el qual va estar, una pel·lícula quan tenia 17 anys. Aquesta vegada la seva xicota el va "enredar" per presentar-se al càsting i els dos van ser elegits per al film.

És possible que els 50 euros al dia no compensin les 12 hores que poden arribar a passar els figurants en el rodatge, però sí que ho fa el fet de poder veure a la gran pantalla una producció d'aquesta magnitud i dir: "Jo hi vaig ser".


Ana Rodríguez - Fotos Marc Martí.

Publicat al Diari de Girona, 12/11/2009

Article original

Eugenio Mira roda «Agnosia» a Celrà i Girona, on mobilitza 250 extres a les escales de la catedral

El film, protagonitzat per Eduardo Noriega, és un thriller ambientat el 1899

El director alacantí Eugenio Mira (1977) està rodant des d'ahir al vespre i fins demà, a les escales de la catedral de Girona, una «escena clau» del seu segon llargmetratge, Agnosia, una història ambientada en la Barcelona del 1899 que també s'ha rodat, en part, a Calonge i a la Fàbrica de Celrà, on l'equip va fer la setmana passada maratonianes sessions de rodatge. Ahir, uns 250 extres acuradament vestits d'època es passejaven pel Barri Vell, al costat d'Eduardo Noriega i els altres protagonistes.

«L'acció de la meva primera pel·lícula, The birthday, passava íntegrament en un hotel de Baltimore, durant una nit del 1987, i això vist des d'ara ja és una pel·lícula d'època», explica en una petita pausa del rodatge l'hiperactiu Eugenio Mira, tot simpatia i amabilitat enmig del caos controlat que és un rodatge d'aquestes dimensions. En tot cas, Agnosia sí que és una pel·lícula cent per cent d'època, amb gust de gran producció, múltiples escenaris –també s'ha rodat a la plaça Sant Jaume de Barcelona i al Parc Nacional d'Aigüestortes– i un gran desplegament tècnic i de personal.

Ahir al vespre, l'església de Sant Lluc, al costat de la plaça de la catedral, bullia d'activitat: hi tenien lloc les proves de vestuari i els encarregats de perruqueria i maquillatge treballaven «a 2.000 per hora», segons un crit llançat entre la multitud, mentre altres reclamaven atenció: «Em cau el bigoti!»; «tinc un botó trencat!»... Ja vestits com senyors o pobres del 1899, els extres eren concentrats al pàrquing del Col·legi d'Arquitectes, on esperaven el seu torn per participar en alguna de les escenes previstes a les escales de la catedral, però filmades d'esquenes al temple. La previsió era que les escenes més multitudinàries no arribarien fins a la mitjanit i que el rodatge podria durar fins a les 5 de la matinada.

Segons Mira, aquesta és la primera vegada que el cinema tracta la malaltia de l'agnòsia –«Si més no, com el vertigen centrava el clàssic de Hitchcock»–, que incapacita l'afectat per reconèixer el que ja ha après o les persones que ha conegut, com una amnèsia de «la biblioteca del coneixement». La protagonista d'Agnosia té la malaltia i alguns intenten aprofitar-ho per enganyar-la.

Mira roda aquest guió d'Antonio Trashorras per a Tele 5 amb un plantejament que vol copsar «l'austeritat de L'home elefant de David Lynch i el preciosisme de Visconti», per tal de mostrar «violència i sexe sense deixar de ser elegant i clàssic, com ho era L'últim tango a París; és a dir, una pel·lícula formalment molt clàssica, però amb un interior molt dur». A més d'Eduardo Noriega, també hi actuen Bárbara Goenaga, Félix Gómez, Sergi Mateu i Martina Gedeck. La previsió del director és que el film es pugui estrenar després de l'estiu del 2010.


Xavier Castillón - Foto Manuel Lladó.

Publicat al Punt diari, 12/11/2009

Article original


Eduardo Noriega, al rodatge d'Agnosia, a Girona

Les escales de la catedral han tornat a principis del segle XX, en el rodatge del segon llargmetratge d'Eugenio Mira, protagonitzat per Eduardo Noriega i Bàrbara Goneaga

Girona retorna aquests dies a principis del segle XX de la mà del director alacantí Eugenio Mira. Les escales de la Catedral s'han convertit, des d'ara i fins divendres, en el plató de la pel·lícula 'Agnosia', el segon llargmetratge del director. La història, un 'thriller' protagonitzat pels actors Eduardo Noriega i Bàrbara Goneaga, tracta sobre l'estranya malaltia mental que pateix una jove hereva i el complot que es forma al seu voltant. Mira ha escollit Girona per rodar la seqüència que tanca el film, on hi prenen part uns 250 figurants. L'escena recrea la sortida de la missa del Gall a la catedral de Barcelona i, com explica Noriega 'hi passen coses fonamentals' perquè la trama arribi al clímax.

Des d'aquest dimecres i fins divendres, qualsevol qui passegi pel voltant de la Catedral de Girona al capvespre es trobarà amb un peculiar escenari. 250 persones vestides d'època, focus per tot arreu i –sobretot- càmeres de cinema. I és que l'escalinata del temple s'ha convertit en un plató al servei del director alacantí Eugenio Mira.

La pel·lícula que s'hi roda, batejada com 'Agnosia', és el segon llargmetratge de Mira i tracta sobre una estranya malaltia mental que no va ser coneguda fins a principis del segle passat. 'Els qui la pateixen són incapaços de discriminar objectes, persones i sons; per exemple, no distingeixen dues persones que portin barba encara que no s'assemblin', explica el director.

Partint d'una jove hereva de classe benestant que pateix aquesta malaltia (Bàrbara Goneaga), el director teixeix una història de complots i conspiracions al seu voltant. 'El personatge de Joana és molt especial; creix entre cotons amb un pare que l'adora, però al final la seva malaltia també es converteix en la seva desgràcia, perquè es veu envoltada d'una conxorxa', explica l'actriu que li dóna vida.

Al seu costat, la protagonista tindrà un pare protector (Sergi Mateu) i un jove promès (Eduardo Noriega) a qui li costa admetre el mal que pateix. 'En Carles i la Joana es coneixen des de petits, i sempre estava molt clar que es casarien; però el meu personatge té molta por que l'agnòsia no tingui cura i que els seus fills la puguin heretar', concreta Noriega.

La trama de la pel·lícula es desenvolupa a principis del segle XX, en una època marcada per les classes socials, la industrialització i les revoltes obreres. 'L'agnòsia em va semblar una idea molt bona per fer un thriller on es veiés que gent amb males intencions treia profit de la malaltia', explica Eugenio Mira.

Arreu de Catalunya

El film s'ha rodat en diferents indrets de Catalunya, tot i que cap d'ells representa l'escenari real on transcorre. Així, per exemple, el parc d'Aigüestortes es converteix en un paisatge suís o indrets de Tarragona recreen el Marroc. Girona tampoc s'escapa d'aquesta premissa i, així, les escales de la Catedral recreen les de Barcelona.

A Girona, fins aquest divendres, s'hi rodarà la seqüència final del film. 'És la sortida de la Missa del Gall de l'any 1900, i en aquest indret hi passen coses fonamentals per a la trama', ha explicat Noriega. L'actor també ha avançat que, entre la multitud que surt del temple, s'hi infiltra un anarquista pistoler.

'Precisament, aquesta seqüència és la que requereix més concentració, perquè es tracta d'un dels moments més durs de la pel·lícula', explica Goneaga.

La ciutat com a escenari

El director ressalta que les escales de la catedral gironina són un bon escenari a l'hora de recrear 'una Barcelona de principis de segle, que es vol vendre com una ciutat en expansió'. Mira també precisa que, abans d'iniciar el rodatge, l'equip s'ha estat tres dies il·luminant l'espai. 'Es tracta d'un repte important, perquè és difícil aconseguir que cada figura estigui al pla que li pertoca', precisa.

'Girona és de puta mare', opina l'actor Eduardo Noriega, que és el primer cop que roda a la ciutat, tot i que abans ja hi havia estat. I afegeix: 'No has de tocar massa res, hi ha carrers on pots rodar-hi perfectament com si fossin d'època'.

Al rodatge a Girona hi participen 250 figurants. La seqüència s'ha de rodar de nit per exigències del guió.


Publicat al GironaInfo.cat, 12/11/2009

Article original


Index