La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

L'església del Carme de Girona acull l'exposició "Expoicona: Icones de les Esglésies Orientals", basada en la col·lecció particular del mossèn Pedro J. Ynaraja, escriptor i professor convidat de la Universitat Abat Oliva, de Barcelona, que es pot visitar fins el 18 de desembre.
L'exposició, situada a la capella del Pilar, es completa amb un cicle de tres conferències a càrrec de la Dra. Dolors Vidal, el Dr. Marc Sureda i Mn. Joan Solés, ha estat organitzada per les parròquies del Carme i del Mercadal de Girona.

Icona polonesa de l'exposició

(Ampliar) - Icona polonesa de l'exposició.

La col·lecció està formada per peces orientals i occidentals. Entre les obres hi ha taules bizantines, poloneses, egípcies, etíopes, romaneses, entre d'altres, totes elles representacions religioses cristianes de gran valor comunicacional.

Icona etiop de l'exposició

(Ampliar) - Icona etiop de l'exposició.

Les icones

Una icona és una representació pictòrica pintada damunt una superfície plana, en baix relleu o en mosaic, normalment sobre fusta, tot que també damunt altres suports, de Jesucrist o d'alguns dels seus misteris, de la Mare de Déu o dels sants, molt utilitzada al cristianisme ortodox. Dins les esglésies d'aquesta confessió religiosa, les icones es troben escampades per tot l'edifici i, sobretot, es troben reunides a l'iconòstasi, el mur que separa la nau del presbiteri.

Icona etiop de l'exposició

(Ampliar) - Icona etiop sobre pell, de l'exposició. Detall.

La tradició de la pintura d'icones es va desenvolupar amb gran força a l'Imperi bizantí, principalment a la ciudad de Constantinoble. Posteriorment es va expandir a altres regions influenciades per l'Església ortodoxa, com ara Rússia, Romania, Grècia, Polònia, etc. A Rússia, l'ús i fabricació d'icones va entrar per Rus de Kiev, el primer estat eslau oriental, dirigit des de la ciutat de Kíev, després de la conversió a l'Església ortodoxa de Vladimir I de Kiev el 988. Les icones conservades més antigues són dels segles V i VI, i es troben gairebé tots al Monestir de Santa Caterina del Sinaí, també conegut com a monestir de la Transfiguració o monestir de la bardissa ardent, situat a Egipte a la boca d'una gorja de difícil accés al peu del Mont Sinaí.

Vista general de l'exposició a la capella del Pilar de l'església del Carme

(Ampliar) - Vista general de l'exposició a la capella del Pilar de l'església del Carme.

Peces de l'exposició a la capella del Pilar de l'església del Carme

(Ampliar) - Peces de l'exposició a la capella del Pilar de l'església del Carme.

Peces de l'exposició a la capella del Pilar de l'església del Carme

(Ampliar) - Peces de l'exposició a la capella del Pilar de l'església del Carme.

Peces de l'exposició a la capella del Pilar de l'església del Carme

(Ampliar) - Peces de l'exposició a la capella del Pilar de l'església del Carme.

Peces de l'exposició a la capella del Pilar de l'església del Carme

(Ampliar) - Peces de l'exposició a la capella del Pilar de l'església del Carme.

Icona bizantina de l'exposició

(Ampliar) - Icona bizantina de l'exposició.

Icona bizantina de l'exposició

(Ampliar) - Icona bizantina de l'exposició.

Icona bizantina de l'exposició

(Ampliar) - Icona bizantina de l'exposició.

Icona de l'exposició

(Ampliar) - Icona de l'exposició.

Icona de l'exposició

(Ampliar) - Icona de l'exposició.

Icona de l'exposició

(Ampliar) - Icona de l'exposició.

Icona de l'exposició

(Ampliar) - Icona de l'exposició.

Icona de l'exposició

(Ampliar) - Icona etiop sobre pell de l'exposició.


[Més imatges] -----------Back-Index-Next

CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés