La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

Del 22 de novembre de 2019 fins el 19 d'abril de 2020, prorrogada fins el 8 de novembre, el Museu d'Art de Girona presenta l'exposició "Falsos verdaders. L'art de l'engany", una mostra en què es poden veure algunes obres d'art falsificades i conèixer els casos d'alguns dels grans falsificadors de la història de l'art.
El museu vol recordar sobretot el cas de Pere Mates (1490-Girona, 1558) quan el 2010 van comprar unes taules del pintor renaixentista i sis anys més tard, la directora del museu, Carme Clusellas, va descobrir que eren falses després de veure a Facebook que es subhastaven cinc peces de l'autor i dues d'elles eren idèntiques a les que hi havia exposades al Museu.

Decoració en un carruatges de 1927
(Ampliar) - Decoració en un carruatges de 1927.

També es poden repassar les tècniques científiques i les anàlisis que se segueixen per descobrir si una obra és verdadera o no. Es posen les obres falses al costat de les autèntiques per fer-ne una comparativa detallada, la majoria de vegades només detectable pels experts. L'exposició dedica un espai a conèixer altres obres falsificades i també els seus autors, alguns dels més coneguts, com Elmyr de Hory (Budapest, 1906 - Eivissa, 1976), famós pintor i falsificador que al llarg de la seva vida va vendre més de mil falsificacions en què va recrear, entre altres, l'estil de Picasso, Degas i Braque.

'Homenatge a Braque'. Elmyr de Hory. Segle XX. Oli sobre tela
(Ampliar) - 'Homenatge a Braque'. Elmyr de Hory. Segle XX. Oli sobre tela. Es Baluard Museu d'Art Modern i Contemporani de Palma.

Va viure una vida de pel·lícula relacionat amb la jet-set eivissenca. Era un personatge enigmàtic fins al punt que darrerament s'ha posat en dubte que ell fos realment el falsificador de les obres que venia. Algunes fonts alimenten la teoria que tenia un negre que pintava per a ell mentre que Elmyr de Hory era un expert en falsificació de firmes i documents.
També s'explica les vides del pintor i falsificador Icilio Federico Joni (Siena, 1866-1946) i d'Alceo Dossena (Cremona, 1878-Roma, 1937), que, a més de reconegut per les seves escultures, també va fer falsificacions.

'Natura morta amb fruita', a la manera de Pierre Bonnard. Autor desconegut. Segle XX. Oli sobre fusta
(Ampliar) - 'Natura morta amb fruita', a la manera de Pierre Bonnard. Autor desconegut. Segle XX. Oli sobre fusta. Museu d'Art de Sabadell.

Un altre falsificador conegut internacionalment i que es pot veure a l'exposició és Eric Hebborn (Londres, 1934-1996). Wolfgang Beltracchi (Höxter, Alemanya, 1951), va ser condemnat l'octubre del 2011 en un dels processos de falsificació d'art més grans d'Alemanya des del final de la Segona Guerra Mundial. Li van caure sis anys de presó per frau professional organitzat. Durant anys havia pintat a l'estil de Max Ernst, Heinrich Campendonk i Max Pechstein, entre d'altres. Els guanys fraudulents es calcula que van ser al voltant dels 20-50 milions d'euros.
L'exposició és comissariada per Joan Bosch i Francesc Miralpeix, professors de la Universitat de Girona, amb la col·laboració del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya i l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural.

A la manera de Degas. Elmyr de Hory. Segle XX. Oli sobre tela
(Ampliar) - A la manera de Degas. Elmyr de Hory. Segle XX. Oli sobre tela. Col·lecció Museu d'Art Contemporani d'Eivissa.
'Jardí', a la manera de Santiago Rusiñol. Autor desconegut. Oli sobre tela
(Ampliar) - 'Jardí', a la manera de Santiago Rusiñol. Autor desconegut. Oli sobre tela. Museu d'Art de Girona.


[Comparacions]---[Més imatges]--- Back-Index-Next

Sant bisbe. Taller dels germans Carles i Sebastià Junyer Vidal. Primer terç del segle XX. Tremp sobre fusta

(Ampliar) - Sant bisbe. Taller dels germans Carles i Sebastià Junyer Vidal. Primer terç del segle XX. Tremp sobre fusta. Atribuït a Lluís Borrassà, va ser adquirit a subhasta pel Ministeri de Cultura el 1983 i dipositat al MNAC.

'A la manera de Picasso'. Elmyr de Hory. Segle XX. Oli sobre tela. Col·lecció Museu d'Art Contemporani d'Eivissa

(Ampliar) - 'A la manera de Picasso'. Elmyr de Hory. Segle XX. Oli sobre tela. Col·lecció Museu d'Art Contemporani d'Eivissa.

Madonnina. Autor desconegut (falsament atribuït a Matteo di Giovanni). S.d. Tremp sobre taula

(Ampliar) - Madonnina. Autor desconegut (falsament atribuït a Matteo di Giovanni). S.d. Tremp sobre taula. Adquirida a Roma el 1913. Arribada a Montserrat, l'abat Marcet l'oferí a la Sra. Amatller, qui havent consultat Mn. Josep Gudiol, la va refusar. J. Soler i Palet tampoc l'acceptà. L'abat la va tornar a Roma al marxant Giuseppe Gonnella, segurament l'autor de la falsificació, qui no va passar a recollir-la i quedà en propietat del monestir. Uns prestigiosos historiadors d'art italians van assegurar que l'autor havia de ser Matteo di Giovanni, i així va figurar una vintena d'anys, fins que Liliana Barroero assegurà que era una falsificació.
El model copiat és la Madonna col bambino tra angeli e santi, de Sant'Eugenia a Porta Pispini, a Siena. El falsificador fa simplicar el fons possant-hi un daurat clivellat.

'Retrat de senyora amb barret', a la manera de Ramon Casas. Autor desconegut. 1912. Pastel i carbó sobre paper

(Ampliar) - 'Retrat de senyora amb barret', a la manera de Ramon Casas. Autor desconegut. 1912. Pastel i carbó sobre paper. Museu de Valls.

'Jardí', a la manera de Santiago Rusiñol. Autor desconegut. Oli sobre tela

(Ampliar) - 'Jardí', a la manera de Santiago Rusiñol. Autor desconegut. Oli sobre tela. Museu d'Art de Sabadell.

CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés