La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

L’exposició al Museu d'Art de Girona, inaugurada l'11 de maig de 2017, ofereix un itinerari ampli per la trajectòria artística de Prudenci Bertrana, des dels primers temptejos —tot buscant un estil propi—, l’obra d’encàrrec i les primeres exposicions, fins al seu retorn a la pintura després d’anys d’abandonament, amb paisatges, especialment del Berguedà i la Cerdanya, que esdevenen un dels principals motius d’inspiració i el fet de pintar-los, un acte d’alliberament.

Fresc de Prudenci Bertrana, ubicat en una paret de la casa de la Rodona de Santa Eugènia. Es tracta d'una de les primeres obres de l'artista anterior a 1890

(Ampliar) - Fresc restaurat de Prudenci Bertrana, ubicat en una paret de la casa de la Rodona de Santa Eugènia. Es tracta d'una de les primeres obres de l'artista anterior a 1890. Fotografia: Josep M. Oliveras. CRDI - Ajuntament de Girona.

Abans que escriptor, Prudenci Bertrana (Tordera, 1867 – Barcelona, 1941) va ser pintor. De l’art del dibuix i la pintura en va fer el seu primer ofici, i també va ser el seu primer estímul creatiu. Amb motiu de la celebració de l’Any Bertrana, el Museu d'Art de Girona dedica una àmplia mostra al vessant artístic d’un dels escriptors més destacats del Modernisme i recull bona part de la seva obra pictòrica: dibuixos, il·lustracions, retrats i paisatges.

Paisatge. 1888. Oli sobre fusta

(Ampliar) - Paisatge. 1888. Oli sobre fusta. Col·lecció particular.

Cases de l'Onyar (Vista de Girona), 1914. "Rares vegades Rossinyol i jo deixàrem d'anar junts per Girona. Així vaig poder admirar la seva manera de produir". (P. Bertrana, "En Rossinyol que jo he tractat", Barcelona. Publicacions de la Institució del Teatre, 1927).
Entre el 1911 i el 1929 Santiago Rusiñol va fer diferents estades a Girona. Durant aquests anys, la seva amistat amb els joves artistes i intel·lectuals gironins, entre ells Bertrana, es va consolidar. Bertrana, de temperament clarament oposat al de Rusiñol, gaudí de la seva companyia i s'emmirallà en el doble exercici de la pintura i l'escriptura que aquest practicava. L'un i l'altre van compartir tardes de pintura i vespres de tertúlia, i el 1911 van escriure a quatre mans l'obra El pintor de miracles: sainet en un acte, un relat curt que narra les peripècies d'un pintor d'exvots gironí que passa penúries, igual que Bertrana. Ambdós van pintar el mateix tema, la perspectiva de les cases de l'Onyar, si bé amb resultats ben diferents.

Fresc de Prudenci Bertrana, ubicat en una paret de la casa de la Rodona de Santa Eugènia. Es tracta d'una de les primeres obres de l'artista anterior a 1890

(Ampliar) - Fresc restaurat de Prudenci Bertrana, ubicat en una paret de la casa de la Rodona de Santa Eugènia. Es tracta d'una de les primeres obres de l'artista anterior a 1890. Fotografia: Josep M. Oliveras. CRDI - Ajuntament de Girona.

Retrat d'home amb pipa. S/d. L'obra, sense datació i de poca qualitat pictòrica, podria ser el retrat d'un personatge popular de la Girona de principis del 1900 i correspondre al que, segons relata Guansé, va fer Bertrana arran d'una juguesca: "Hem vist [...] el [retrat] d'un popular embriac de Girona, al qual Bertrana i els seus amics jugaren una facècia. El presentaren candidat en unes eleccions de regidors. Bertrana li prometé de fer-li una 'reclame' nordamericana. El retratà i tingué exposat el retrat en una botiga, coronat de llorer. És un retrat ple de caràcter. Els ulls descentrats, el rostre vermell, embotornat, el mostatxo fanfarró i la pipa a la boca".
(D. Guansé. "Vida i obra de Prudenci Bertrana". Revista de Catalunya, Barcelona, núm 20, novembre de 1926).

Estudi en gris. 1910

(Ampliar) - Estudi en gris. 1910.

L’exposició, comissariada i produïda des del Museu d’Art de Girona, s’ha precedit d’un intens treball de recerca a cura de la historiadora de l’art Cristina Ribot. Aquest procés ha donat com a fruit la localització de 36 obres inèdites de l’artista, entre dibuixos i pintures, que es trobaven en col·leccions privades. Alhora, s’ha recopilat documentació també inèdita i un nombre destacable de referències i crítiques sobre el Bertrana pintor i la seva obra, aparegudes en la premsa des del 1892, en relació a l’exhibició de les seves primeres obres en els aparadors de Girona, fins a les crítiques de les darreres exposicions, en la dècada de 1930, en les sales expositives de Barcelona.

Vilada, 1937

(Ampliar) - Vilada, 1937. Font: Any Bertrana.

Carnet de periodista, 1916

(Ampliar) - Carnet de periodista, 1916. Font: Any Bertrana.

Retrat de Josep Dalmau Carles. 1903. Oli sobre tela

(Ampliar) - Retrat de Josep Dalmau Carles. 1903. Oli sobre tela. Col·lecció família Pla Dalmau.

Cases de l'Onyar (Vista de Girona), 1914. Oli sobre tela

(Ampliar) - Cases de l'Onyar (Vista de Girona), 1914. Oli sobre tela. Col·lecció particular.

Santiago Rusiñol i Prats (1861-1931). El riu Onyar al seu pas per Girona. Oli sobre taula

(Ampliar) - Santiago Rusiñol i Prats (1861-1931). El riu Onyar al seu pas per Girona. 1914. Oli sobre taula. Museu de Belles Arts de València.

Retrat de nen i nena, Ca. 1900. Oli sobre tela encolada sobre fusta

(Ampliar) - Retrat de nen i nena, Ca. 1900. Oli sobre tela encolada sobre fusta. Museu d'Art de Girona.

Fresc de Prudenci Bertrana, ubicat en una paret de la casa de la Rodona de Santa Eugènia. Es tracta d'una de les primeres obres de l'artista anterior a 1890

(Ampliar) - Fresc restaurat de Prudenci Bertrana, ubicat en una paret de la casa de la Rodona de Santa Eugènia. Es tracta d'una de les primeres obres de l'artista anterior a 1890. Fotografia: Josep M. Oliveras. CRDI - Ajuntament de Girona.

Retrat d'home amb pipa. S/d. Oli sobre tela

(Ampliar) - Retrat d'home amb pipa. S/d. Oli sobre tela. Museu d'Art de Girona.

Retrat femení. Oli sobre tela

(Ampliar) - Retrat femení. Oli sobre tela.


[Més imatges]-------------Back-Index-Next

CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés