L’exposició al Museu d'Art de Girona, inaugurada l'11 de maig de 2017, ofereix un itinerari ampli per la trajectòria artística de Prudenci Bertrana, des dels primers temptejos —tot buscant un estil propi—, l’obra d’encàrrec i les primeres exposicions, fins al seu retorn a la pintura després d’anys d’abandonament, amb paisatges, especialment del Berguedà i la Cerdanya, que esdevenen un dels principals motius d’inspiració i el fet de pintar-los, un acte d’alliberament. (Ampliar) - Fresc restaurat de Prudenci Bertrana, ubicat en una paret de la casa de la Rodona de Santa Eugènia. Es tracta d'una de les primeres obres de l'artista anterior a 1890. Fotografia: Josep M. Oliveras. CRDI - Ajuntament de Girona. Abans que escriptor, Prudenci Bertrana (Tordera, 1867 – Barcelona, 1941) va ser pintor. De l’art del dibuix i la pintura en va fer el seu primer ofici, i també va ser el seu primer estímul creatiu. Amb motiu de la celebració de l’Any Bertrana, el Museu d'Art de Girona dedica una àmplia mostra al vessant artístic d’un dels escriptors més destacats del Modernisme i recull bona part de la seva obra pictòrica: dibuixos, il·lustracions, retrats i paisatges. (Ampliar) - Paisatge. 1888. Oli sobre fusta. Col·lecció particular. Cases de l'Onyar (Vista de Girona), 1914.
"Rares vegades Rossinyol i jo deixàrem d'anar junts per Girona. Així vaig poder admirar la seva manera de produir". (P. Bertrana, "En Rossinyol que jo he tractat", Barcelona. Publicacions de la Institució del Teatre, 1927). (Ampliar) - Fresc restaurat de Prudenci Bertrana, ubicat en una paret de la casa de la Rodona de Santa Eugènia. Es tracta d'una de les primeres obres de l'artista anterior a 1890. Fotografia: Josep M. Oliveras. CRDI - Ajuntament de Girona. Retrat d'home amb pipa. S/d.
L'obra, sense datació i de poca qualitat pictòrica, podria ser el retrat d'un personatge popular de la Girona de principis del 1900 i correspondre al que, segons relata Guansé, va fer Bertrana arran d'una juguesca: "Hem vist [...] el [retrat] d'un popular embriac de Girona, al qual Bertrana i els seus amics jugaren una facècia. El presentaren candidat en unes eleccions de regidors. Bertrana li prometé de fer-li una 'reclame' nordamericana. El retratà i tingué exposat el retrat en una botiga, coronat de llorer. És un retrat ple de caràcter. Els ulls descentrats, el rostre vermell, embotornat, el mostatxo fanfarró i la pipa a la boca". (Ampliar) - Estudi en gris. 1910.
|
(Ampliar) - Retrat de Josep Dalmau Carles. 1903. Oli sobre tela. Col·lecció família Pla Dalmau. (Ampliar) - Cases de l'Onyar (Vista de Girona), 1914. Oli sobre tela. Col·lecció particular. (Ampliar) - Santiago Rusiñol i Prats (1861-1931). El riu Onyar al seu pas per Girona. 1914. Oli sobre taula. Museu de Belles Arts de València. (Ampliar) - Retrat de nen i nena, Ca. 1900. Oli sobre tela encolada sobre fusta. Museu d'Art de Girona. (Ampliar) - Fresc restaurat de Prudenci Bertrana, ubicat en una paret de la casa de la Rodona de Santa Eugènia. Es tracta d'una de les primeres obres de l'artista anterior a 1890. Fotografia: Josep M. Oliveras. CRDI - Ajuntament de Girona. (Ampliar) - Retrat d'home amb pipa. S/d. Oli sobre tela. Museu d'Art de Girona. (Ampliar) - Retrat femení. Oli sobre tela. [Més imatges]--------------- |
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice |
© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés |