La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

Mercè Ferré Valls neix a Girona el 1939. És diplomada en restauració arqueològica. Ha treballat quaranta-set anys al Centre d’Arqueologia de Girona. El 1960, estudia amb beca a escoles de Belles Arts d’Espanya i Suïssa, i amplia els estudis al Museu del Prado.
Amb la seva obra guanya premis als concursos de dibuix de la Diputació de Girona i al certamen Vila de Palamós. Exposa individualment a la sala de la Caixa de Pensions de Girona el 1966 i, a partir d'aquest moment, ho fa a individuals i col·lectives a tot Catalunya.

Mercè Ferré, a la Rambla de la Llibertat
(Ampliar) - Mercè Ferré, a la Rambla de la Llibertat.

És autora de nombroses il·lustracions i portades de revistes i publicacions, com Revista de Palafrugell, Catàleg de Fires, Revista de Girona, Catàlegs de Sarrià, Empúries, Ullastret i Serinyà, i també de cartells i postals. És autora del llibre "I un dia va ser el principi. Records d'excavació i de restauració", publicat el 2014.
Dins la seva faceta de restauradora de materials arqueològics, va ser encarregada pel Dr. Joan Ainaud de Lasarte de dur a terme la restauració, neteja i consolidació de les pintures trobades en els sarcòfags del comte Ramon Berenguer II i de la comtessa Ermessenda amb les quatre barres vermelles sobre un fons daurat, l'ensenya més antiga coneguda de la Casa Comtal de Barcelona. L'obertur dels dos sepulcres de la catedral de Girona es va fer el 5 de desembre de 1982, en motiu del 9è centenari de la mort del comte Ramon Berenguer II (1082).

Obertura dels sepulcres de Ramon Berenguer II "Cap d'Estopes" i de la comtessa Ermessenda, el 24 de novembre de 1982. Fons Narcís Sans. CRDI - Ajuntament de Girona.

Mercè Ferré, una personalitat polifacètica. La Mercè Ferré va iniciar la seva vida laboral als divuit anys d'edat, al Museu Arqueològic de Girona, ben aviat sota l'aixopluc del Servei d'Investigacions Arqueològiques de la Diputació de Girona, i hi va treballar fins a la seva jubilació el 2004, és a dir, durant-quaranta set anys. Durant tot aquest temps ha estat testimoni de l'enorme evolució que ha experimentat a casa nostra el treball arqueològic i el museístic, des de finals de la dècada dels cinquanta del segle passat fins a l'actualitat, peró també n'ha estat una actora de primera fila.
Això va quedar ben palès el dia que, en un dinar, li vam retre un homenatge per la seva jubilació una colla d'amics i col·legues. Amb el seu tarannà una mica sorneguer, ens va fer una recapitulació de la seva vida professional, i d'aquí en va sorgir una ide que va anar quallant entre algunes de les persones que vam participar en l'acte: la Mercè havia d'escriure unes memòries!

La paleta de l'artista
(Ampliar) - La paleta de l'artista.

[...] Aquest treball ["I un dia va ser el principi. Records d'excavació i de restauració"] palesa qüestions importants. En primer lloc, l'entrega de la Mercè a la feina, que va fer que des de bon principi, Miquel Oliva, llavors director del Museu Arqueològic de Girona i poc més tard del Servei d'Investigacions Arqueològiques, li confiés tasques molt diverses. En efecte, si en un principi es preveia que el seu lloc de treball es centrés en el dibuix de materials arqueològics, atesa la seva vocació artística, ben aviat va començar a restaurar ceràmica i altres materials i a participar en les excavacions d'Ullastret, de Roses i de molts altres jaciments. És de destacar també, ja força anys més tard, la tasca de seguiment dels treballs d'apertura de l'autopista en els trams de Girona a La Jonquera que va fer per encàrrec del Dr. Oliva. Cal remarcar que era la primera vegada que es feia un seguiment metòdic d'una obra d'aquesta envergadura a casa nostra.

L'estudi de l'artista
(Ampliar) - L'estudi de l'artista.

Els finals dels cinquanta i principis dels seixanta van ser anys de formació, de la mà del propi Miquel Oliva, però també de Francesc Riuró, el seu mestre en el camps del dibuix arqueològic i de la restauració. Per això la seva tasca professional va ser imprescindible en el moment de la preparació dels materials i del muntatge del Museu Monogràfic d'Ullastret.
En aquests primers anys va conèixer moltes personalitat dels camp de l'arqueologia i els museus, que molt sovint es van convertir en bons amics [...] I va ser precisament el seu tarannà entusiasta i les seves ganes d'ampliar coneixements sobre la feina, que li va permetre obtenir una beca per anar a Madrid, al taller del Casón del Buen Retiro de la Dirección General de Bellas Artes el 1965, i en els primers anys de la democràcia, a ser admesa per a realitzar tasques de reciclatge al Museu Arqueològic de Barcelona o al Museu d'Art de Catalunya, i també a participar activament en la reorganització de la restauració museística a Catalunya. Aquest entusiasme i els seus profunds coneixements van quallar en l'obtenció del títol oficial de restauradora de materials arqueològics l'any 1978

L'estudi de l'artista
(Ampliar) - L'estudi de l'artista.

La seva doble tasca en els camps de l'arqueologia i de la restauració han estat constants fins a la seva jubilació, amb la participació en les excavacions d'Ullastret i de Roses especialment. Entre els seus darrers projectes importants cal esmentar la preparació dels materials arqueològics del fons del Museu d'Arqueologia de Catalunya-Girona per al muntatge del Museu de la Ciutadella de Roses.
Un altre aspecte a destacar de la Mercè és la seva faceta de mestra, amb l'admissió en el laboratori del Museu d'Arqueologia de Catalunya-Girona d'estudiants en pràctiques, alguns dels quals després, es van transformar en col·laboradors i en col·legues [...].

Oli de Mercè Ferré

(Ampliar) - Oli de Mercè Ferré.

Tot això, però, constitueix només un vessant de la seva polifacètica personalitat, ja que el que podem anomenar "treball professional", ha estat compaginat amb una intensa vocació artística. Quan la vaig conèixer em va dir que ella era pintora, i que el seu treball al museu li permetia tenir una gran llibertat a l'hora de crear... I això ha estat una constant, que s'ha vist reflectida en la seva evolució. En efecte, les persones que hem anat seguint la seva trajectòria hem pogut constatar com és una artista en continuada renovació[...].
Aurora Martín. Exdirectora del Servei d'Investigacions Arqueològiques de la Diputació de Girona i dels Museus d'Arqueologia de Catalunya-Girona i d'Ullastret.

(Extret del llibre "I un dia va ser el principi. Records d'excavació i de restauració")

Olis de Mercè Ferré

(Ampliar) - Olis de Mercè Ferré.


Oli de Mercè Ferré

(Ampliar) - Oli de Mercè Ferré.

Porta dels Apòstols amb personatge. Oli de Mercè Ferré

(Ampliar) - Porta dels Apòstols amb personatge. Oli de Mercè Ferré.

Sant Narcís. Oli de Mercè Ferré

(Ampliar) - Sant Narcís. Oli de Mercè Ferré.

Façana de la Catedral. Oli de Mercè Ferré

(Ampliar) - Façana de la Catedral. Oli de Mercè Ferré.

Oli de Mercè Ferré

(Ampliar) - Oli de Mercè Ferré.

Façana de la Catedral. Oli de Mercè Ferré

(Ampliar) - Façana de la Catedral. Oli de Mercè Ferré.

Oli de Mercè Ferré

(Ampliar) - Oli de Mercè Ferré.

L'Àngel de la Catedral. Oli de Mercè Ferré

(Ampliar) - L'Àngel de la Catedral. Oli de Mercè Ferré.

Façana de la Catedral. Oli de Mercè Ferré

(Ampliar) - Façana de la Catedral. Oli de Mercè Ferré.


[Més imatges]-----Index-Next

CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés